fredag 15 juli 2011

Olika metoder för stora predatorer

Trots att jag inte fiskat jättemycket senaste tiden har jag ändå tagit mig ut och hunnit slipa på lite olika metoder för större predatorer.


Under midsommarhelgen passade jag på att nöta lite på mina spön jag använder för flötestrolling. Fisket var riktigt effektivt då jag enkelt kunde fiska av de djup jag ville med betesfisken. Betesfisken fick ligga kring 7 meter och det var inte många minuter mellan huggen. Tyvärr klev inget större på den här turen men det var lika spännande varje gång flötet dök.

Sedan har jag hunnit börja med vertikalfisket. Jag har tänkt att prova på lite gös här uppe i Norrland och har därför varit ut och testat lite olika beten för att få in känslan för fisket. Förhoppningsvis får jag äran att landa en gös på utrustningen också och inte bara gäddor.

En sommargädda på 5,42kg som gått in på riktigt grunt vatten för att jaga betesfisk.

Vidare har jag även hunnit prova på dropshotfisket. Ett fiske som känns riktigt effektivt efter abborre då man bokstavligen kan nöta ut fisken på en plats då man har möjlighet att fiska statiskt där man vet att fisken står. Om allt vill sig väl tar jag mig iväg nästa vecka för att fiska efter gädda, abborre men även gös i ett, för mig, helt nytt vatten.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Skoj att följa "sommarfisket" i Umeå då jag själv alltid lämnar Umeå över sommaren och mer eller mindre bara hinner med isfisket.

Gös i Umeåtrakten? Låter spännande. I vilket vatten då? Vet att det har funnits i Tavelsjön för längesen men aldrig hört ngn som fått någon på senare tid. Jag fick en liten gös på pimpel i västerfjärden i vintras, men det kändes mer som 1 på miljonen ungefär. :)

Skitfiske!

Markus Burström sa...

Hej Daniel, det finns en del vatten som håller gös men just kring Umeå är det lite halvdåligt. Det finns i Pengsjö och lite olika träsk runt i kring. Jag kommer att åka norrut och prova på Bureälv-systemet. :)