söndag 24 maj 2009

Umea Pike Open

Så var det äntligen dags för Umea Pike Open där "Umeås gäddmästare" skulle koras, som VK skrev.

Uppstigningen skedde 06.25. Alla grejer var redan packade och det enda som behövde göras var att smöra lite mackor och starta kaffebryggaren och börja peppa inför dagens fiske. Jonas Frej som annars fiskar med SK Hellfish, fiskade idag i samma team som mig, i Team Free WILLY's.
Två av Jonas klubbkamrater fiskade i en annan båt under namnet "Team Redneck Mike & Niggah Dabz".

Kring 08.00 låg båten i och vi hann tjata lite med andra kända och okända ansikten innan tävlingen startades. Drygt 8.40 började de 25 tävlande båtarna i gemensam tropp puttra ut från den lilla hamnen för att sedan få brumma vidare och börja fiska efter startskottet.

Kapten Jonas styr skutan ut mot öppet hav!

Vi var lite fundersamma på var vi exakt skulle fiska. Ingen av oss hade särskillt bra koll på vattnet kring Täfteåfjärden men med mitt sjökort och ekolod kunde vi hitta platser som kändes rätt heta trots att det var svårt att hitta riktigt tvära djupkanter och dylikt. Vädret var inte direkt heller till våran fördel skulle jag väl säga då det var strålande sol, till en början inga moln och knappt någon vind. Vi fiskade av friliggande grynnor och sluttande grundkanter utan större framgång. Jag hade en följare in till båten men mycket mer än så hände inte inom de första timmarna. Som vi förstod gick det även trögt för andra båtor, vilket var en liten tröst.

Vi letade oss vidare och hittade en liten vik som låg i rätt vindriktning där jag fick mitt första ordentliga hugg. Denna gädda som vi först inte trodde skulle klara kvalgränsen visade sig vara 76cm lång vilket kändes hur skönt som helst. Att få landa en poängfisk, spräcka nollan, kändes underbart. Trots att det var jag som landade fisken tror jag att Jonas var den som vart gladast i båten. Jag tilldelades smeknamn som "gädd-jesus" och plötsligt var hela dagen räddad. Han ville direkt veta om Micke och Dabbe fått nåt och någon poängfisk och när det visade sig att de inte landat någon lös han upp ytterligare. Med nya krafter fortsatt vi att fiska av grynnor och grundområden utan större framgång och tog till slut en matpaus.

76cm gurka. Kunde säkert ha mätts till 77 av den proffsige, men vadå ? vem bryr sig? Sjärtfenan sträckte sig över den röda markeringen! Det var poäng!

Under våran korta matpaus började det blåsa upp och regna vilket fick fart på fisket. I viken där jag tog min första fisk gick vi in igen, finns det en finns det fler! Sagt och gjort, jag landade två gäddor på mina två första kast, dock inte godkända (minimi 75cm) och mina låg på 72cm samt en på 50- som inte ens mättes. Efter avkrokning small det till i jonas kexchoklad-buster och en skön donna på 82cm fick syna insidan av båten 13.10. Jonas lös upp igen och började prata om topp-placeringar. Jag kände mig mest glad över att kanske inte komma sist och gratulerade Jonas genom en skön "gäddslems-high figh". Var sin poängfisk kändes kul!

Jonas 82cm gädda på plankan.

Efter den andra registrerade fångsten fortsatt det med trögt fiske. Solen kom fram och blåsten la sig. Vi fortsatt att dänga och dänga och började sakta men säkert att fiska oss inåt igen mot samlingsplatsen. Jonas hade humöret på topp och hade nu slutat klaga på hur skabbig hans båt var, hur liten och långsam motorn var och att vädret sög. Nä nu var det "Fyfan vad skönt med poängfisk! undra hur det gått för andra lag?".

När det var ca 30 minuter kvar satt vi och tittade på sjökortet och funderade på var vi skulle kunna fiska nära samlingsplatsen. Vi provade en friliggande grynna med några få kast, som säkert hade haft alla andra båtar runt i kring sig. Sedan sick-sackade vi oss fram lite tills jag utbrast att vi skulle prova där min första gädda för dagen hade visat sig. Vi gick in och fiskade grunt, kring 1.5 meter och dängde och dängde. Vi såg hur Artifish-båten kom ut för att avsluta tävlingen med sin ljudsignal, varpå vi fick syn på fisk som skrämts upp kring ytan av något.

Jonas kastade dit men utan resultat, vi antog att det bara var abborre som jagade löja. Sedan såg jag något större blänka till i vattnet och provkastade dit varpå en gädda small på direkt. "Poängfisk!!" utbrast jag och Jonas lös upp som en julgran. Vi landade fisken och artifish-båten som låg nära oss tog ett foto och skrev på live-bloggen, innan ljudsignalen ljöd:

14.59 Markus från Team Free WILLY´s kniper tävlingens sista gädda på strax under 80cm.
15.00 Nu är tävlingstiden slut och poängen räknas för fullt.

Inte den största men känslan att få ta en godkänd i sista minuten var grymt skön!

Många "Yes, yes, yes" och "Fyfan vad skönt" hördes från båten på väg in mot samlingsplatsen. Med tre poängfiskar i båten var jag säker på att vi inte skulle komma sist och Jonas fortsatt att prata om topplacering vilket vore kul men kändes overkligt. Man hade inte en aning om hur det gått för andra lag, det fanns trots allt 24 andra båtar där ute på vattnet och dängde. Väl inne i land förstod vi att tre gäddor faktiskt skulle kunna komma att ta oss rätt långt i tävlingen. Efter att kamerorna lämnats in med fångstrapporterna räknades poängen och Alex presenterade till slut resultaten. "Tredje priset i herrklassen går till Team Free WILLY's" . Galet tänkte jag, helt galet. Men galet kul förstårs. Jag hade aldrig fiskat med Jonas före tävlingen, inte ens träffat honom så det var kul att det gick så bra för oss och att Jonas även fick slå sina klubbkamrater som lyckades få pris för bästa namn, Team Redneck Mike & Niggah Dabz. En bra dag för SK Hellfish med andra ord.

Det var en riktigt kul tävling och arrangemanget var bra, speciellt med tanke på att det var Artifish första arrangerade gäddtävling. Man kunde väl ha önskat lite bättre gäddfiske och lite bättre gäddfiskeväder. Nå väl, nu är man en 'bonna'-bränna i ansiktet (man ser var glasögonen suttit) , ett nytt underställ från Aclima (tredje priset) och en grymt trevlig erfarenhet rikare. Alltid kul att komma ut och träffa andra gäddfreak, man får hoppas att detta blir ett återkommande evenemang i Umeå.

http://www.umeapikeopen.se/
http://artifish.blogspot.com/
http://www.folkbladet.nu/?cat=159 - Fiskebloggen av Mats Söderholm


Skitfiske!

5 kommentarer:

Alex sa...

Grattis till 3:e-platsen! Det var tight på sista där! ;)

Jarkko Riikonen sa...

Lät riktigt kul men du får lite motstånd nästa år ifall det ska va tävling igen eller så kanske vi är i samma team ;)

Markus Burström sa...

@Alex , jo den kom då precis upp innan slutsignalen men jag såg nu att vi tagit tredjeplatsen ändå. :) Men självklart kul att få landa en poänggädda till :D

@Finnen, ja vi får väl se hur det blir nästa vår. :)

Micke sa...

Grattis till pallplatsen, riktigt bra beskrivning av tävlingen! :)

Markus Burström sa...

Tackar, kul med folk som uppskattar läsningen! :)