söndag 10 maj 2009

Helgens fiske!

Jag har varit ute både lördag och söndag och fiskat men på olika håll och efter olika arter. Idag var jag ute med Dabbe och provade ett relativt nytt vatten efter gädda. Har fiskat där tidigare men aldrig med båt. Det visade sig att de flesta gäddorna redan lekt där och det var kanske inte så konstigt då vattentempen var strax över 10 grader. Det enda tecken på liv var en gädda som följde efter min big bandit in till båten innan hon vände tillbaka. Intresserad men inte alls huggvillig. Sedan så fick vi ju se en "nätgubbe" vara ute och vittja ett av sina gäddslaktarnät som han lagt kring in/utloppen till lekplatserna. Måtte vildvittrorna ta honom!!

Igår var jag ute med pappa och fiskade efter Id efter att ha inhandlat lite nya flöten, krokar och dylikt. Fisket gick riktigt trögt men precis innan vi skulle vända hemåt fick jag landa årets första id. Ingen bjässe men ändå en fin första id.

Inte min största men årets första (och därmed största 2009), 1,96kg.

Imorgon får jag mitt nya spö. Skulle väl egentligen fått det före helgen om inte postcentralen här i Umeå lyckats felsortera det
under fredagsförmiddagen. "8 maj kl 10:17 Umeå, Felsorterat. Försändelsen kan bli försenad". Jag får se hur mycket fiske det blir i veckan. Jag har en del att göra samt en tentamen som väntar på lördag.

3 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Jaha där ser man =)
Längtar tills Id fisket kommer igång här med.

Markus Burström sa...

Okej, ja fortfarande trögt här. Har inte kommit igång ännu riktigt. Dom finns där men ingen, eller väldigt få, får ju nåt. :)

Henke sa...

Om du ser några fler nät så ring kustbevakningen 090-179035. Nätfiske innanför 3-meterskurvan är förbjudet.