måndag 12 maj 2014

Guldfiskar

En skön dag utan regn och snö. Dock ingen vimma i ån utom några enstaka ströfiskar uppe vid vävaren. Medan bottenmete-spöna stod orörda tog jag och Nicke en Norrlands i solskenet, lagade mat och tacklade upp flötmetespöna.


Frihet. Avkoppling. Rekreation.

När vi ätit gled vi ut i Inre fjärden bland stockar och vassruggar i jakten på den vackra sarven, en riktigt guldfisk.

Efter att vi mäskat upp två platser tog det ingen lång stund innan första nappet kom. Vid krokningen kände jag att det var en bättre fisk och vid håvning visade det sig vara ett nytt personbästa, tackarrr (Magnus Bexhed-uttal). Fisken mättes till 40cm och vägde 1049 gram.


Nytt personbästa. 1049 gram fördelat på 40cm. 

Vi fortsatte att fiska och hade en hel del aktivitet på vår spot, så pass att vi aldrig flyttade från den. Jag fick ytterligare en fin fisk närmare kilot, 993 gram, följt av flera fiskar kring halvkilot. Då det var så mörkt att man knappt såg flötena (man väntar alltid för länge med lysstavar) så lyckades Nicke kroka en fin fisk, en fin sarv som även den mirakulöst nog vägde precis 1049 gram.


I becksvart mörker kontrade Nichlas med en fisk på 1049 gram. 40,5 cm.

Personbästa två pass i rad, ja det är bara att passa på att njuta lite extra. Sarvfisket och flötmetet är riktigt trevligt och jag längtar redan till nästa gång jag åker söderut i jakt på något mer tropiskt.

“I go fishing not to find myself but to lose myself.” –Joseph Monniger

Inga kommentarer: