söndag 25 juli 2010

Två dagars mete

Den här helgen ägnades åt bottenmete efter brax och id, främst id. Under fredagen körde vi ett pass från 20.00 till 03.30. Vi fick upp en hel del fin konditionerad fisk som dock saknade längd för att vara värda att vägas. En hel del id kring 2kg kom upp. Vi fick även en del Brax då mörkret hade lagt sig och kvällens största stod Anders för som vägde 2.8kg.

Matbordet är dukat både för mig och för fisken.

Dock så sjönk vattnet, ja på grund av vattenkraften, mer och mer och ju lägre det blev desto sämre högg det. Till slut packade vi ihop efter en relativt bra men kall fiskekväll. Temperaturen var endast 5 grader då vi kom hem men då hade vi landat omkring 15-20 fiskar.

Vårt lilla läger. Ytan vi sitter på låg under vatten för tre dagar sedan.

Igår när vi efter middagen kom ut till platsen igen kunde vi se att det var ännu lägre vatten. Vi började fiska och Anders fick rätt snabbt en fin id vilket gav förhoppningen om bra fiske. Efter det kunde jag landa två mindre idar men sedan dog det av totalt. Vi kunde se att det var ett fåtal fiskar inne på platsen vi fiskade på men det var otroligt försiktiga och visade inget större intresse för våra krokbeten. Jag fick upp tre mörtar men annars var det ingen fisk som var framme. Det var första gången jag provade att köra boltfiske med hairrig på ett av spöna och där fick jag landa en av mörtarna. Rätt kul att inviga det tacklet i alla fall.

En vacker kvällshimmel.

Vi satt utan fisk i 2-3 timmar innan Anders kunde landa en Brax. Efter det var det dött igen och vi packade ihop våra grejer vid 01-snåret. Det var så trögt så man blev ju nästan knäpp. Det var riktigt mörkt också då regnet var på väg in, i princip becksvart innan vi åkte hemåt. Tur att man hade pannlampan nedpackad. Idag ser det inte ut att bli nåt fiske då det spöregnar, man får städa och ta hand om prylarna istället.

En brax som fick posera snabbt för bloggen innan den fick simma åter.

Man får väl se om man kan ta sig ut i veckan då de släpper på vatten igen så kanske man kan få sig nåt större. För övrigt så måste jag köpa mig en ny kamera, har klagat på min så länge nu och det är näst intill omöjligt att få bra bilder om man inte fotar i bästa dagsljus. Ha det gött!

Inga kommentarer: