fredag 17 december 2010

Lakfiske och Tv4-reportage

Jag har hunnit vara ute tre gånger sedan senaste uppdateringen på bloggen. Två gånger har det blivit lakfiske och så sent som igår åkte jag ut för att pimpla lite med mormyska efter betesfisk lagom till yrvädret med snö och snålblåst.

Lakfisket har fortfarande inte riktigt kommit igång, det handlar ett fåtal lakar man får per pass och man ska nästan vara glad om man får nåt och storleken är inget att tala om då de största fiskarna vi fått från isen legat strax över kilot.

I helgen då jag var i Skellefteå passade jag på att handla lite nya sänken för lakfisket. Jag har använt jiggskalle hittills under lakpimplet där jag nypt av hullingen men tycker att krokarna är för stora och man missar ofta försiktiga hugg. Därför kommer jag gå över till att köra ett sänke med en tafs på 10-15cm med en mindre krok för att inte missa fisk. Vi får väl se om det funkar.


80grams-pirkar som jag gör om för lakfisket.

I torsdags var jag, Mats och hans familj ute och fiskade Lake tillsammans med Tv4. Tyvärr blev reportaget ganska kort och metoden jag använde mig av, ismete med larm, fick inte riktigt plats, så allmänheten får tyvärr vänta med att bli informerade om hur coolt lakfisket kan vara, nu får de bara se hur mysigt det är :D

Ful%20fisk%20nappar%20i%20natten
Finns annars via denna länk på Tv4Play.se

Jag ska försöka prova lakfisket norröver under julen, får väl se hur det går.

Inga kommentarer: