onsdag 9 februari 2011

En heldag med skitfiske

Jag och Makke hade bestämt oss för att prova köra en heldag, alltså från morgon till kväll, ute på isen. Inte heldag som från det är ljust till det är mörkt utan verkligen en hel dag. Vi hade valt ut en plats där vi skulle kunna börja dagen med gäddfiske, ett helt nytt ismete-ställe för oss efter gädda visserligen, för att sedan kring skymning kunna sadla om till lakfiske. Allt för att inte behöva göra en stor förflyttning under dagen.

Vi slår läger och packar upp prylarna

Vi åkte från stan kring 07.00 och påbörjade vårt gäddfiske så snart vi var ute på isen. Simon "Slangen" Brännström var också med och då jag hade dåliga vibbar vad gällde gäddfisket slog jag direkt vad, med en piggelin som insats, om att vi skulle bomma gäddfisket och "Slangen" satt snabbt emot. Tyvärr skulle det efter 7 timmar visa sig att jag vunnit vadet, vi hade nämligen inte landat en fiskj*vel på 7 timmars fiske på tre personer. Man kan se det som så att vi hade 4 spön per person under 7 timmar som då motsvarar 4*7*3 = 84 kroktimmar utan fisk. Skapligt dåligt?

Makkes predatormäsk, frågan är om det skrämde mer än det lockade?

Efter 7 timmar började det skymma och gav Slangen upp och åkte hem, nåt jag och Makke lika gärna kunnat göra. Vi tog fram våra andra spön som var färdigtacklade för lakfiske och borrade några nya hål för att strategiskt placera ut dem. Då vi placerat ut alla spön så var det bara att vänta.. och som vi väntade. Som tur var hade vi med oss mat som man åtminstone kunde glädjas av men annars kändes fisket helt tröstlöst den här dagen. Vi åkte hem kring 22.00 efter att ha varit på isen i ungefär 14 timmar utan att ha landat en enda fisk!?

Grillning vid pelletkaminen. Larmen lyste så vackert i mörkret.

Det är tillfällen som det här som man börjar fundera vad man egentligen gör för fel samtidigt som man måste inse att fisket ibland bara är skit, hur rätt eller fel man än gör. Jag säger som jag brukar, "Ett bompass närmare en riktig gris (stor fisk)".


Och det här var bara min och Makkes packning, specimenfiskare..

7 kommentarer:

Mange sa...

Vilka spön kör ni med?

Markus Burström sa...

Det är änna olika. Mest har det varit BFT Extreme Ice för att de är så följsamma och sköna. Har 4 sådana. Sedan har jag en uppsättning av Shimanos röda spön. Makke har också 4st BFT Extreme Ice och utöver det en uppsättning Daiwa-spön som han köttar Lake med. :)

Mats Söderholm sa...

BOM var ju inte oväntat, i nya vatten och dessutom var ju du med!! Du bör börjar bli som Robert, neativ fiskaura!! :D

M

Markus Burström sa...

Det är första passet jag bommar på gädda faktiskt denna ismete-säsong och på Lakfisket har Makke bommat fler pass än mig i rad så det är nog inte min aura det är fel på. Tror även Jesper hade 7 bompass på Lake innan han drog en på pimpel i Öre då jag var med ;). Lakfisket är ju grymt trögt då man jagar de stora, bara att acceptera.

Max Ringström sa...

Tjeena, Detta har inget med detta inlägg att göra, men… går det bra för dig om jag har din bloggadress på min blogg? :-)

/Maxxen

Min blogg har du här http://ninja-fisk.blogspot.com/

Markus Burström sa...

Det går självklart jättebra. Kul att du berättar det så kan jag själv följa din blogg. Skitfiske!!

Mvh Markus

Max Ringström sa...

Göttans ;-)

/maxx