tisdag 26 april 2011

Påskfiske

Under påshelgen åkte jag och Lasse ut för att fiska i öppet vatten, med tanke på de senaste tidens vackra väder skulle väl den mesta isen vara borta tänkte vi, men riktigt så bra var det inte. Platsen vi skulle fiska på var fortfarande belagd av en del is. Modiga som vi var så traskade vi ut på isen och självklart fick Lasse gå först då jag är en gentleman.

Väl ute på isen hade vi lite olika angreppssätt på hur vi skulle fiska från den. Lasse körde med spö från isen, något som för mig såg lite bängligt ut.

Spöfiske från is, kanske inte en alltför vanlig syn.

Jag använde mig av ett handhållet flötmete, inget jag provat förr.

Båda metoderna fungerade faktiskt, dock så fick vi ingen id som vi var ute efter, däremot hur mycket mört som helst.


Dagen därpå tog vi på oss flytoverallerna och åkte ut i ottan för att hinna med ett kort morgonpass. Den här gången var det Mormyshka-spön som gällde och det gick lite bättre, även om det stora antalet idar uteblev.

En romstinn id i fin kondition.

En vacker id som fick simma tillbaka.

Nä nu får det vara nog med fiske från isen, dags att börja svinga beten i det öppna vattnet.

Kom ihåg att alla sätt är bra utom dom dåliga!

1 kommentar:

Pirkko sa...

Jag som trodde att ni redan gett upp och vara på isen!!! Tur jag var i Finland och totalt omedveten om helgens fisketur på dessa "vatten" ;)Då slapp jag va orolig! Kram: Mamma