fredag 29 april 2011

Gäddfiske och öringtrolling

Jag, Makke och Patrik gav oss ut en kort sväng i tisdags för att överraska gäddorna, innan de hunnit leka, med gäddflugor, jerkbeten och alla möjliga giftiga kreationer. Dock så verkade det som att gäddorna redan börjat leka trots att det fortfarande ligger is på sina ställen, som vanligt blir man inte klok över gäddornas beteende. Men känner man i vattnet så inser man att vattentemperaturen trots allt är ganska hög inne i lekvikarna, så gäddorna gör nog rätt i att susa in där direkt efter att isen gått och nästan redan innan den går. Det värms upp grymt fort på grunt vatten med mörka bottnar.

En vik som vi vadade ut i för att komma åt gäddorna, dock så hade de
redan börjat leka och var inte alls intresserade av våra beten, väldigt få i alla fall.


Igår åkte jag ut med Mats en sväng som hade alldeles för mycket plats i båten. Planen var att testa på öringtrolling, vilket lät ganska spännande då det inte är något jag bedrivit i någon större utsträckning, eller kanske inte i någon utsträckning alls. Men då vi fått ut alla spön hände något som inte ska få hända. Jag hörde Mats svära till och lite lågmält säga att han hade väldigt lite bensin, samt glömt extratanken Så trots alla intressanta områden, ekon från ekolodet så var vi tvungna att vända tillbaka för att fylla på skutan med soppa.


Då vi inte skulle fiska så länge så var det knappt någon vits med att åka tillbaka ut mot havet så vi greppade tag i jerkpåkarna istället för att prova lyckan efter gädda. Precis som tidigare var det otroligt trögt fiske och siktdjupet kring älven och mynningen är allt utom bra, nästan som att fiska i blaskigt kaffe. Trots det fick jag känna på årets första "jerkhugg", ett hugg som gick rakt ned i ryggraden på en. Otroligt skönt!

Grumligt vatten!

Fisken krokades av i vattnet och fick simma åter för att avsluta leken. Det kändes lite hårt att som betestillverkare ta fisken på en Buster Jerk, men jag hade med mig så få beten och det här var det som syntes bäst i det grumliga vattnet och fisk fångar det ju.

Härliga tider!

Inga kommentarer: