onsdag 4 maj 2011

Vårens idfiske

Under de senaste dagarna har det varit idfiske på schemat. Under måndagen åkte jag och Makke iväg mot Strömbäck för att prova på idfisket där. Fisket var tyvärr som bäst där under helgen då jag var borta men jag hoppades ändå på att det fortfarande skulle finnas en del fisk i vattnet. Jag hade fått höra via klubbmedlemmar att nästan varannan fisk redan var utlekt under helgen. Det tog inte en lång stund innan den första fisken landades och sedan landades det fisk med jämna mellanrum, i sådan takt att det var tur att jag och Makke hade med oss varsin håv.

En fin id som simmar tillbaka för att avsluta leken

Tävlingen började snabbt om vem som fått största och flest. Makke drog ifrån i antal och då började tävlingen om vem som kunde få störst. Jag lyckades peta upp en fisk på 2180gram och höjde sedan ribban till 2200gram. Det var otroligt skillnad i kondition på fiskarna som landades. Ena fisken kunde vara 58 lång och väga 1950 gram medan nästa fisk var kortare men betydligt mycket grövre.

Efter ett tag höjde Makke ribban till 2300gram men jag som hela tiden förflyttade mig hittade en liten strömfåra jag kunde fiska i där jag först fick en fisk på cirka två kilo för att ganska snabbt följa upp den med en fisk som såg riktigt grov ut över ryggen. Den här fisken var inte heller helt utlekt, slank som en plastpåse, utan hade lite mage. Jag lät mäta och väga den och den 55cm långa fisken tyngde vågen ned till 2520gram. Makke stod en bit bort och hörde inte att jag ville fota fisken men en äldre fiskare som stod i närheten av mig som bevittnade fighten, håvningen och vägningen erbjöd sig att fotografera fisken (tack!) med min mobilkamera, därav inte den bästa bilden, men den finns på bild i alla fall!

Id 2520gram, 55cm, årets största för mig.

Innan vi åkte hem fick vi några till fiskar, dock utan nämnvärd storlek. Vi hade landat 30-40 idar och kände oss nöjda med det. Dagen därpå åkte jag och Lasse ut till samma ställe, även om nu all fisk skulle vara utlekt hade man ju lite förhoppning om att kanske kunna peta upp någon groving som skulle leka senare än de andra. Jag tänkte att den kalla luften kanske kunde stanna upp leken lite, vilket skulle visa sig vara fel. Lasse har sen tidigare ingen vägd id så för honom var det bara viktigt att få landa en. Den här kvällen visade det sig vara mycket mindre fisk i vattnet och all fisk som kom upp var helt utlekt. Jag inledde med fisk och Lasse var nöjd över att få se en id över huvud taget.

Jag på idjakt

Vi provade en annan plats i förhoppning om att Lasse skulle få sig en id och han hann inte mer än doppa kroken så högg det och inte långt därefter kunde Lasse skriva in ett nytt personbästa på id, en vacker men dock helt utlekt fisk på 1930gram. Vi fortsatte att prova lite andra platser men med 2 grader i luften och trögt fiske så bestämde vi oss för att vi var nöjda med kvällen, målet med att Lasse skulle få en id var uppnått.

Lasses id på 1930gram, dock helt tom i magen

Sedan kom då tredje dagen med idfiske. Jonas i klubben ringde mig och ville ut och för mig som hade planerat att prova ett annat vatten passade det alldeles utmärkt. Jonas fick fisk på första utlägget, som körde bottenmete, och jag tog nästan fisk på en gång med mitt flötmete. Det kändes verkligen som att fisken var på gång här även om de var helt utlekta. Efter tre timmar kunde vi räkna in att jag landat 5 fiskar och Jonas 2, alla utlekta och troligtvis på väg ut mot havet igen.

Rom på kroken.

När man märker att fisken inte är så stor kan man
passa på att ta fram kameran och fota fighten.

Jonas poserar med en vacker id som han fick upp.

Idfisket kommer nästan igång lika snabbt som det är över, "plötsligt händer det" passar ganska bra in. Det är en intensiv period på bara några dagar som man måste passa på att ha grejerna i vattnet. Nu lämnar vi idfisket bakom oss för ett tag och går över till andra arter.

Inga kommentarer: