onsdag 18 maj 2011

Braxdax, första passet

Det var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen, jag har varit ute och fiskat men har tyvärr inte tagit mig tiden att dela med mig att fångsterna. Då idfisket var över tog jag mig ut på något kort abborrpass utan större framgång. Efter det så har det blivit fiske efter braxen.

Vårfisket brukar vara lerigt och härligt, bra för hyn har jag hört.

I söndags åkte jag och Jonas åkte ut en kortare sväng för att nöta lite braxen. Vi fick höra diverse ord om "fiskegalningar", "omänskliga" och liknande för att vi prioriterade braxenfisket före VM-finalen i ishockey. (Då jag kom hem kunde jag då konstatera att jag inte missat något.)

En brax som föll för ett "pop up"-majskorn (fuskmajs som har flytförmåga) agnad tillsammans med mask.

Henke var redan på plats då vi kom ut och hade fått ganska bra med fisk, tyvärr verkade det som att det hetaste fisket som varit började ta slut då vi kom till platsen. Vi hade aktivitet i vattnet och lyckades trots halvtrögt fiske få landa ett par braxnar var. Det tog ett par mörtar och faktiskt en krokad gädda innan första braxen fick syna håvgarnet, men skönt var det. Temperaturen sjönk och vindstyrkan ökade och det blev riktigt kallt att sitta på platsen och fiska. Innan mörkret föll helt och vi skulle packa ihop lyckades jag då kroka en fisk som jag lät väga för att få in ett årsbästa på Braxen, så man har nåt att slå.

Braxen 2370gram fördelat på 57cm.

Inga kommentarer: