söndag 20 maj 2012

Högvatten och utlekta idar

En vecka efter snöfallet åkte jag ut med pappa igen för att testa på idfisket i Umeå, dock hade jag fått höra att leken kommit igång precis efter att vi varit där då vädret bjöd på sol och värme. Jag var rädd för att all fisk redan skulle ha lekt men lite action på flötmete säger man ändå inte nej till.

Vattnet var högt, högre än vanligt men trots det kunde man skymta id som lekte i ån/bäcken. (Jag har för övrigt ingen aning om var gränsen går mellan å och bäck.) Det snabba vattenflödet gjorde flötmetet svårare än jag väntat mig och idarna som hade fullt upp med leken var svårtrugade, men det får är väl ganska förståeligt. Få vill väl bli störda under kärleksakten. Trots alla dessa faktorer jag beklagar mig över fick vi uppleva lite action och jag kan trots allt skriva in en flötmetade id över 2kg.

Full action! Spöt i ena handen och håven i andra.

En utlekt fisk på 55cm och 2030gram.

Bara att simma tillbaka och äta upp sig igen efter leken.
Nu ska jag se om jag kan hitta åt id och braxen i Skellefteå. :-)

3 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Men du fick ju en i alla fall =))
Försöker hitta Id här men det är svårt :/
Försöker fånga dom med fluga ;)

Idfiskarn sa...

Tjena! Hörde du att Bjarne drog upp en Id på 7064g nu helgen som var. Han var riktigt nöjd kan jag bara meddela.

Markus Burström sa...

Jo, det var ju skönt det. Det var ett par som fångat id där på fluga, har själv aldrig testat.

Idfiskarn, jag synar att din vän "Bjarne" fått en id på 7064gram då detta skulle vara ungefär dubbelt så stort som nuvarande svenskt rekord. :)