söndag 1 juli 2012

Sik och röding

Semestern är här och nu ska bloggen få den tid den förtjänar. Första inlägget jag knåpar ned är från min och Makkes tripp på jakt efter storsik och röding. Vi lämnade Umeå på fredagen med en Subaru Forester som var packad från golv till tak med prylar och trots det skulle vi under lördagen upptäcka att ingen av oss tagit med ett ekolod. Heja!

Vid sjösättning under lördagmorgonen var det soligt och vindstilla, riktigt t-shirtväder. Men så fort vi tagit oss ut på vattnet blåste det upp och blev växlande molnighet. Perfekt gäddväder med andra ord. Fisket var tyvärr ganska trögt till en början, vi fick lite sporadiskt med sik och tyvärr var det ingen storlek på dem heller. Efter förflyttning in mot lite grundare vatten kunde jag tillslut landa den första finare siken, en silvertorped som just så pass klarade 2kg-gränsen.


Resans första sik över 2kg, närmare bestämt 2050gram.

Fiskedieten, snabbt, enkelt och.. mättande. Vid intresse kan recept skickas.
 Efter lite krubb kunde man fortsätta nötandet. Rödingstimmen svepte förbi så fort man kastat ut mäsk i vattnet. Dock väldigt mycket mindre fisk även om en och annan pjäs inne i stimmen var av respektabel storlek, men att prickfiska i ett fiskstim är ungefär lika lätt som att hitta en nål i en höstack. Efter att par landade rödingar fick jag till slut på en finare bit. Drillade den på mitt nya Pezon & Michel-spö som jag vann tidigare i vinter (grymt skönt spö för det lättare fisket).  Upp kom en röding som pressade vågen till 1610gram och därmed ett nytt personbästa för mig som inte har alltför många rödingpass i bagaget, hurra!

1610gram, fet och fin!



Kvällen kom och jag dukade fram en middag, en lika kulinarisk upplevelse som lunchen ungefär. Jag satt dock och fiskade samtidigt som jag åt och medan jag sköljde ned maten kände jag ett par försiktiga pill och gjorde ett rappt mothugg. I andra änden satt en finare sik som efter en inte alltför dramatisk drill kunde vägas och mätas till 2397gram fördelat på 58cm.

2397gram fördelat på 58cm. Fin, fin!
Dagen därpå var det riktigt skitväder, regn och rusk. Trevligare var att fler specimenfiskare hittat sig till spoten i jakten på storsikarna. Dock så verkade inte de stora sikarna vara riktigt på humör den här dagen, de kanske la sig under paraplyet och sov. Trots en hel del landad fisk var det väldigt få över kilot. Någon enstaka fisk kring 2kg landades men inte större än så. Efter lunch sprack det upp och regnet samt blåsten försvann. Det blev riktigt goväder och jackan kunde återigen packas ned i väskan. Tyvärr så hade vi inte allför lång tid att fiska på söndagen och de riktiga storsikarna uteblev helt för oss.


Chrille och Nicke i Umeå Specimen dubbeldrillar röding.
Nicke passade även på att sno en storsik framför näsan på mig den rackaren!



Semester och nya tag!

2 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Är det i odlingen ni fiskar? :)

Markus Burström sa...

Vintertid i brukar vi köra några 100 meter nedströms, sommartid kör vi ungefär samma avstånd uppströms. :)