onsdag 18 juli 2012

Hårt slit lönar sig

Ett av sommarens mål, att fånga en sik över 2,5 kg såg länge ut att bli en mörk historia. Med ett antal fina fiskar över 2kg men med topp på 2397 höll jag nästan på att ge upp och börja spela golf istället.

Det skulle krävas en längre satsning för att komma i kontakt med de riktigt stora fiskarna. Jag och Makke gjorde precis som tidigare, packade bilen full med prylar (självklart mer än förra gången), svängde förbi McDonalds drive in och begav oss mot de norrländska sikvattnena och förberedde oss på fyra härliga dagar med regn och rusk.

De främsta metoderna vi varvade mellan var frilinade myshkor och bottenmete, lite beroende på hur strömt det var just för dagen. Vad gäller myshkor har de flesta myshkor som säljs i butik urusel krok som passar för abborre på 50g men som lätt viker sig av större fisk. De myshkor vi kör med tillverkas av Lauri Aarnipuro som är ett givet vapen i arsenalen. Vi landade en hel del fisk, både sik och en och annan röding. Trots att vi fick en hel del fisk saknades dock de riktigt stora fiskarna, 2+ sikarna lyste med sin frånvaro.

Men efter fyra dagars idiotnötade kunde jag faktiskt packa ihop grejerna med ett leende på läpparna. En av de få stunder då naturen visade sin bättre sida kunde jag efter ett försiktigt napp kroka en tyngre fisk. Första gången jag såg fisken kunde jag direkt säga att det var en av dessa 2+ sikar men först då den vackra pjäsen landat i håvgarnet vågade jag hoppas på mer. Vägning och mätning visade att jag äntligen fått siken över 2,5kg som jag var ute efter.

39 cm i omkrets och 58 cm lång.

Den vackra fisken tyngde vågen till 2755 gram, äntligen!

Sikarna är väldigt känsliga och det tog en bra stund innan fisken återhämtat sig. Till slut simmade skönheten ned i djupet igen och jag kunde pusta ut och skicka iväg ett "Jaaaaaa"-sms i lugn nu och ro. Efter fyra dagar med regn och rusk var det riktigt skönt att komma hem och sätta sig i bastun och knäcka en kall öl. Fick även en liten gratulationspresent av pappa, en Sealabox, efter att han hört att mobilen min slocknat av allt regnande. Tack!

Dags för nya äventyr!

2 kommentarer:

Pirkko sa...

Grattis till en fin sik! Sommaren är räddad! :D

Markus Burström sa...

Tack! :)