fredag 20 juli 2012

Gösjakt

Åter tillbaka i Skellefteå och jakten på storgösar har börjat. Hela Bureälv-systemet innehåller gös och jag har den turen att svärföräldrarna har en liten båt liggandes i en av dessa pölar som Bureälven rinner igenom. För att kunna bedriva ett effektivt fiske efter gös införskaffades "lite" nya prylar, som ett färgekolod med kartplotter, djupgående wobblers, mer fin-s jiggar, ny gummerad håv, vectraskallar, lindymarkörer etc. (det finns inget som heter för mycket då man pratar om fiskegrejer).

Alltid lika roligt att få paket!



Efter att ha fipplat massor med inställningarna på lodet för att få en så ren och fin bild som möjligt, för att möjliggöra pelagiskt vertikalfiske efter gös, begav jag mig ut på sjön för att leta efter fisk.

Ut på gösjakt i det fina vädret.

Det tog ingen lång stund för än jag släppte min jigg mot det första ekot. En fisk som stod ute på 4 meters djup. Jag släppte ned jiggen till 2 meter, gungande den lite lätt och släppte sedan ned den ytterligare en bit. Plötsligt steg fisken som en raket mot jiggen och genom klingan fick jag uppleva ett underbart aggressivt hugg i jerkbaitklass. Fisken drillades och visst var det en gös, underbar start på fisket! Snabbt blev man helt såld på vertikalfisket.

Olika färger i olika storlekar, det gäller att kunna variera.

Efter min korta tur passade jag på att hälsa på Jörgen som var ute och bottenmetade. Under tiden jag var där landade han två gösar, i storlek small, som båda fick simma tillbaka. Jag som hade med mig dropshot-spöet lyckades under den tiden överlista både en riktigt fet abborre samt en pyttegädda. Härliga tider!

En av gösarna Jörgen fångade fick posera snabbt innan den simmade tillbaka.
Första målet med gösfisket var förstås att komma i kontakt med gös och det avklarades snabbt. Nästa mål blir att fånga en gös över 4kg, svårt men absolut inte omöjligt.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Tack för en läsvärd blogg!!

Pratade lite med min kollega å fiskekompis Björn i dag ang pelagiskt vertical fiske .
Vi tycker inte riktigt att det är fairplay .

Här kan du köpa dig stora fiskar .

Allt du behöver är ett pissdyrt ekolod å lite jiggar å snabb motor å en hyffsat bra gös sjö .

Du åker runt å letar upp fisk släpper ned jiggen i huvudet på den å det nappar .

Vart tog kundskapen om fisken å val av plats vägen??

Om vi vänder på frågan . Jag fångar en stor gös med nät släpper ned den i min damm jag har i trädgården .

Sen slänger jag i ett mete framför gösen som jag ser står där borta ??

Visst fisken väljer själv om den vill hugga vid vertical fiske men det gör den även om jag släppt ned den i min damm i trädgården.

Jag fiskar på fisk som jag ser eller hur??


Kollegan gick ett steg längre varför är det här tilllåtet å inte angeldon .

Får jag en gös på 13 kg på pelagiskt vertical fiske är det svenskt rekord men får jag den på angeldon som är svårare så gills det inte???

Är det så lätt att angeldon är för billigt å handlarna tjänar inga pengar på de??

Konsten med sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara citerat Bengt Öste men det verkar inte gälla längre .

Markus Burström sa...

Hej Fredrik,
vad kul att du gillar det material jag publicerar. Precis som du säger har tekniken gått framåt och redan då jag köpte mitt första Eagle 245DS lod fick jag höra av mina kompisar att "Det är ju fusk att kunna se fiskarna". Till viss del måste jag hålla med då det verkligen är ett hjälpmedel, ett fönster ner till fiskarnas värld. Hur som helst så krävs det fortfarande tid, även om du kan prickskjuta ekon och se bågar på lodet.

Vad gäller damm-exemplet är det ganska intressant. Idag fångas stora karpar, braxnar och liknade arter i dammar som pumpas med mäsk från specimenfiskare dagligen. Frågan är hur sportfiskevärlden reagerar då den första dammgäddan kliver över ett svenskt rekord, som är matad med regnbågar och dylikt hela dagarna. :)

Vad gäller angeldon så pratar man väl om olika typer av fiske, egentligen så är ju all typ av mete med levande agn "självfiskande" och kanske inte värdesätts lika högt som fångster på konstgjorda beten. Även om jag är ett stort fan till allt mete känns ändå en spinnfångad fisk lite bättre.

Frågan är hur svårt man vill göra det för sig? :)