söndag 7 juli 2013

Semester

Juni sprang bara ifrån mig, det känns som att tiden gått hur fort som helst och fisket har väl inte direkt varit det bästa.

I början på Juni hade jag planerat för kanadarödingfiske som tyvärr blev inställt. Båten vi skulle få hyra i Landösjön visade sig vara i minsta laget för att mer än två personer skulle kunna fiska komfortabelt i den (båtar från andra vatten än Landösjön är förbjudna) och tanken var att vi skulle vara fyra som trollade oss fram över sjön. Det var bara att bita i det sura och blicka framåt. Som en klen tröst fick vi höra att fisket var riktigt trögt.

Helgen innan midsommar åkte jag och två arbetskollegor, Micke och Anton, upp till Storuman. Vid den tiden brukar fisket vara riktigt bra och jag hade hoppats på att de skulle få uppleva ett riktigt race men tyvärr var det mest solbrännor vi kom hem med. Bara småfisk lät sig luras och de stora exemplaren lyste med sin frånvaro. Makke i klubben var upp och fiskade en vecka utan att lura något riktigt stort, galet trögt. Enligt utsago beror det dåliga fisket på det svaga vattenflödet.

Vyer som är bra för själen.

Midsommar firade vi i Umeå och där fick systersonen Julius sitt första kastspö av mig. Första turen ute i båten fick han sex abborrar och var han inte fast i fisketräsket tidigare blev han det garanterat nu.

Otroligt kul att drilla fisk!
Trolling med spinnare var enkelt och genererade många hugg varje tur vi var ute. Vi släppte tillbaka alla utom två matfiskar som vi tog upp och grillade till midsommarmiddagen.

Första fisken på kastspö.

Sedan har det blivit nåt enstaka pass i Bureälvens vattensystem. Här lurar grov gös, abborre och gädda. Ett riktigt spännande vattensystem. Jag tog med mig Anna och hennes bror på ett pass med förhoppningen om att David skulle få landa en gös. Det tog en stund men sedan satt den där, hans första gös på jigg. Riktigt trevligt! Vi glädjes åt att han fick landa både gädda, gös och abborre under turen.

Catch, Photo and Release.

Även jag fick möjlighet att fiska jiggfiska och belönades med en vacker abborre på knappt 8hg. En fin fisk med riktigt röda fenor som efter en kort posering fick simma tillbaka ned i djupet.

Jag har svårt att slita mig från abborrarna, riktigt grymma fiskar.

Min junimånad har väl fiskemässigt inte direkt blivit vad jag hoppades på men det är bara att ta nya tag! Någon som däremot haft en bättre månad är min morbror Kari som MMSade den här bilden till mig med texten "17kg". Brutal lax tagen på trolling i havet. Respekt!

17 pannor silver. Den rygghöjden är inte att leka med.

Lika plötsligt som juni började var månaden slut. Tyvärr började juli katastrofalt dåligt med bil- och båtproblem. Nu är det 7:e juli och de problemen är ur världen så nu är det bara att ånga på. Hoppas att semestern inte går lika fort som juni gjorde för då kommer jag inte att få mycket uträttat.

Inga kommentarer: