lördag 22 mars 2014

På besök i Umeå

Åkte ned till Umeå en sväng där jag passade på att ismeta med Jonas och Lage. Isarna var blanka och fina och var cirka 10 cm tjocka. Broddar var att föredra då man annars halkade runt som Bambi.

Fisket började trögt, så vi installerade oss bakom mitt parasoll i skydd från vinden och tog en kopp kaffe i väntan på att det skulle börja hugga. Vi behövde inte vänta speciellt länge för än första hugget kom. En riktig liten mörttjuv hade slukat min största mört, som jag hade tänkt skulle skänka mig en tia.

Jag har hört att jag gör brutala mothugg.
Den här bilden är nog ett bra bevis på det.

Tyvärr var det väldigt mycket smågäddor i farten idag men å andra sidan fick alla landa fisk. Det blev kring 10-15 gäddor där de flesta låg kring 1-3kg. Det var dock en gädda som stack ut från mängden. Inget monster men ändå en finare gädda som högg under en mycket tydlig huggperiod, då jag landade tre fiskar inom loppet av 5 minuter.

En fisk på 7,83 kg, 103 cm landas.

Nu har det varit kallt ett tag så isfiskesäsongen förlängdes nog avsevärt på grund av det. Vi får se om jag hinner ut nåt och prova gösfisket från isen också innan båtsäsongen börjar.

Inga kommentarer: