fredag 5 september 2014

Storfiskreg

Semestern gick i vanlig ordning tokfort och med den brutala värmen blev det inga långa bilresor eller tältnätter.

Efter semestern har jag däremot fått lös en del tid för att återuppta jakten på nya PBn. När man har kört vertikalfiske, jiggfiske och trolling under sommaren är det riktigt skönt att damma av avon quiver-spöna, blanda mäsk och känna "mete-lugnet".

Den mest ädla fångsten efter semestern är en vacker ruda jag fick under en tur tillsammans med rudakungen Hasse G, en fisk som med 70g marginal passerade storfiskreg-gränsen. Wunderbar!

1870 gram fördelat på 42/40 cm.

Utöver den flötmetade skönheten har det blivit ett par bottenmetepass i Skellefteå, Bureå och Umeå i jakten på stor id. Tyvärr har det blivit mycket rekognosering i närområdet för att försöka hitta potentiella storfiskplatser, men vem vet, nästa år kanske man kan posera med en storid från Skellefteåälven?

Några enstaka fiskar har dock frestats för boostade räkor och fått posera för kameran innan de simmat tillbaka ned i djupet.

En vacker id som vågade sig fram då mörkret lagt sig. 

Bralle på knappt tre kg som hittat in på mäskplatsen.

Temperaturen sjunkar för var dag, lax- och gäddfisket hägrar.

"Keep calm, winter is coming" - Game of Thrones

10 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Har du testat att le? ;)
Fina firrar!

Markus Burström sa...

Log ju i förra inlägget? Man får inte ha hur roligt som helst i Norrland. :D Tack!

Anonym sa...

Riktigt fina fiskar. Är braxen från Skellefteå trakten?

Haze sa...

Grymma fiskar!

Markus Burström sa...

Anonym,
just den här braxen är inte tagen i Skellefteå.

Men jag har haft hyfsat braxenfiske i Skellefteåhamn, med som mest 6 braxnar under ett pass med vikterna 2-2.8kg. 3+ har även synat insidan av håvgarnet, dock inte fångat av mig. Så nog finns det några större dasslock som simmar där ute. :)

Anonym sa...

Gud så roligt att det finns så stora braxar i närområdet. Jag har börjat fiska bra i sommar och fått många men topp på just över kilot. Ragvaldsträsk är det vatten jag har fiskat i. Skulle vara roligt att få följa med och lära sig lite om det någon gång ifall du har tid och lust./ 27 årig skellefteåbo

Anonym sa...

Skrev fel. Jag har inte börjat fiska bra, utan rätta ordet skulle vara brax

Markus Burström sa...

Vad kul!
Ja det finns många vatten som håller braxen, finns säkert stora braxnar i bureälvsystemet (har mäskat in kilosfiskar) och flera av sjöarna här i Skellefteå, så som Ragvaldsträsk.

Är även sugen på att försöka komma i kontakt med stor id, får se om man kan flötmeta upp någon förleksid till våren. :)

Nu börjar det bli rätt sent på säsongen, även om det fortfarande är varmt i vattnet. Kanske skulle hinna peta in nåt kvällspass framöver?

Du kan alltid skriva en rad till mig på facebook.

Anonym sa...

Jag är pappaledig i 2 veckor till, så jag har nog tid nästan när som helst. Har inte facebook men jag har instagram. Ifall du har det så kan jag skriva där kanske? /Erik

Markus Burström sa...

Maila mig på markus.burstrom (at) gmail.com så kan jag skicka dig mitt telenummer.