måndag 8 augusti 2011

Gösjakt

Under senaste tiden har jag hunnit prova på lite gösfiske med de övriga i klubben. Johan i klubben lyckades med tidernas gösfiske i våras där han fick upp en otroligt vacker gös på hela 6,6kg, riktigt grovt allmänt sett och en drömfisk med tanke på att den togs här i Norrland.

Jag har hunnit vara upp till Bureälv-systemet en kort sväng och ända ned till Övik för att försöka på gös. Det positiva är att jag har fått inviga vertikalspöet med gös men tyvärr så har jag inte fått någon riktigt storlek på fiskarna.

Uppe Bureälvsystemet gled jag runt själv en kväll ute på vattnet och flötestrollade. Resultatet, bara gädda.

Min första vertikalfiskade gös. Det här passet gav mig, Jonas och Dabbe 8 gösar, dock utan nämnvärd storlek.


Henke däremot drog en riktigt fin gös framför näsan på mig under ett av passen vi var ute. En fin pjäs på 4320gram, bara att lyfta på hatten. Då vet man i alla fall att man håller sig i vatten där det finns stor gös.

När man jagar gös får man allt som oftast väldigt mycket gädda men ibland kliver det även på andra arter, som här en abborre på nästan 7hg. Det är bara att ta nya tag efter gösen.

Inga kommentarer: