fredag 5 augusti 2011

Revansch på Abborre

Så var det dags igen för mig och Robert att åka ut och jaga abborre och för mig att försöka få en abborre över kilot i år också. Tyvärr brukar inte konditionen vara den bästa för abborrarna mitt i sommaren men däremot kan de vara väldigt huggvilliga och att klara 1kgs-gränsen är absolut ingen omöjlighet.

Dagen började förstås med lite motorstrul. Oljelampan blinkade och mest troligt var det bara grabbarna som servat motorn som glömt att nollställa räknaren. Efter lite svordomar och googlande tog vi oss vidare ut mot det heta abborrstället.

Fisket började bra med en hel del abborre i så kallad matstorlek men när det började skymma uteblev huggen trots att det var mer betesfisk i farten. Vi hoppades att de stora pjäserna skulle börja jaga nu och mycket riktigt, så var det. Plötsligt fick jag på något som kändes aningens finare och för att inte lämna något åt slumpen håvades fisken och tur var väl det då fisken som fått syna håvgarnet var en riktigt stadig sommarabborre.

Fisken mättes till 45,5cm och vägde in på 1100gram.


Efter mätningen och fotografering fick skönheten simma åter.

För att visa Robert att jag fortfarande kan det här med idfiske avslutade jag kvällen med en vacker liten id. Efter det styrde vi skutan hemåt i den kyliga luften som visade sig endast vara 8 grader varm. Det börjar bli dags för alla gäddfiskare att trimma utrustningen för det kommande höstfisket.

Inga kommentarer: