tisdag 22 oktober 2013

Höststress

Långt in i september har vi haft riktigt varma, soliga dagar men över en helg slog det om och moder jord bjöd på minusgrader, hagel och små skurar av snö.

Jag har hunnit med att prova en ny pöl efter gös och det tog ingen lång stund innan första gösen var krokad. Så fisk fanns det men tyvärr inte i någon storlek man kan skryta med. Efter ett antal pass i höst och jag vet inte hur många landade gösar kommer jag att lägga gösfisket åt sidan ett tag och istället koncentrera mig på gädda, lax, havsöring och lake. Men det är med vemod man packar undan vertikalprylarna då det är en metod jag verkligen fastnat för.

Gösfisket tar jag nog upp igen så fort isen lagt sig. Jag har många intressanta "spots" utmärkta på GPSn som måste få lite tid från isen. 


Arkansas Shiner skördar i vanlig ordning

Sen har jag förstås hunnit med lite gäddfiske också. Jag har provat ett par olika vatten, dock så har de riktigt stora damerna inte låtit sig luras av mina beten.


Trollinggädda

Det har blivit fisk på alla typer av metoder, allt ifrån spinn och mete till trolling och vertikalfiske där alla metoder har sina fördelar beroende på omständigheterna.


Vertikalfiskad gädda. "Prickskjuten" över 8 meters djup.

Jörgen däremot har fått känna på riktigt tunggung och landa ett nytt personbästa i höst. I samma veva lyckades han även slå den fantastiska 12 kgs-gränsen.


12,4kg fördelat på 122cm.

Det är bara att harva på. Det är inte många helger kvar tills isen kommer att ligga och jag börjar faktiskt känna mig lite stressad. Som tur är verkar det bli lite varmare en tid framöver. Planen ser ut att bli gädda under helger, lax och havsöring under vardagar där man kan få lös lite tid under de ljusa timmarna och sedan blir det några sporadiska lakpass kvällstid. Skam den som ger sig!

Inga kommentarer: