torsdag 24 oktober 2013

Höstlax

Övertidstimmarna som är sparade i kompbanken kommer till sin rätta då man en solig höstdag kan ta ut dem för att jaga höstlax.

Jag och Peltonen drog ut efter lunch med förhoppningen om att landa någon grövre höstlax. Självklart skulle allt av mekanisk karaktär strula innan vi kom igång ordentligt med fisket vilket tyvärr spillde en del av vår dyrbara fisketid.

Jag hade laddat med små wobblers som Rapala orginal, Rapala jointed och Ripplin red fin samt lätta skedar i olika storlekar från Diamon king. Mina små wobblers har jag tacklat om på så sätt att jag tagit bort de två orginalkrokarna som följer med och istället ersatt det med en större krok, size 2-4 med dubbla fjäderringar, som sitter i främre öglan.

Denna fina höstdag kunde summeras med en landad fisk och det till min favör. En vacker höstmadam på knappt 8kg som behagade att hugga på en av mina wobblers, en fin fisk som återutsattes efter vägning och fotografering.

En vacker höstlax på 7.75kg.

På't igen bara! Varje dag är en dag närmare isläggning, det finns ingen tid att förlora!

Inga kommentarer: