tisdag 26 oktober 2010

Abborre

Jag, Jonathan och Jesper tog oss sovmorgon och åkte ut först kring 07.30 för att lägga en heldag efter abborre. Väl på plats märkte vi att det var en hel del is på vattnet och vi trodde först att hela sjön vi skulle fiska i var frusen. Men till slut hittade vi en yta där vinden legat på lite mer och vattnet var öppet. Jonathan och Filip körde klassiskt pater noster-tackel medan jag provade att fiska med larm och glidande tackel.

Jonathan och Jesper spanar efter Abborre, inspirerade av "A Passion for Angling",
medan jag leker med mina larm och fotar omgivningen.

Fisket var otroligt trögt. Väldigt lite aktivitet i vattnet. Det funkade dock bra att köra med larm så länge man kunde köra med lös ställd baitrunner. Egentligen skulle jag väl vilja köra med öppen bygel men då går det inte att köra med swingarms för att registrera hugg där fisken simmar mot land. Blir att exprimentara mer med det där. Jag tror att abborren lätt kan spotta betet om de känner motstånd, dock så vet man inte riktigt hur petiga de är. Bara att prova sig fram. Jag tappade en fin fisk ganska nära land, riktigt synd. Antagligen var jag för försiktig då jag gjorde mothugget. Jesper däremot fick landa en fin abborre, ett nytt personbästa, han hade inte tagit en abborre över kilot men fick idag lyfta en fin abborre på 1360gram. Jonathan som bommade fisket dagen innan gick det inte bättre för den här dagen.

48cm, 1390 gram.
Fin abborre med bra längd som dock saknade kondition för att nå riktigt hög vikt.

Dags att beställa lite grejer från England snart tror jag. Punden blir bara svagare och svagare mot kronan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

1)sätt ett gummiband runt handtaget eller ett linclips så kan du köra öppen bygel..

2)jag förmodar även att du kör glidande och då ser jag inte meningen med swinger iom att fisken endast kan dra ut lina framåt, vilket ej resulterar i dropback.

Markus Burström sa...

Tack så mycket för feedbacken. Gummibandet löser ju problemet med slak lina då man har öppen bygel. Ska testa det nästa gång. Var första gången jag körde med larm och glidande och hade väl inte helt fullt tänkt igenom allt. Tack åter igen.:)

Mats Söderholm sa...

Vilken tur att jag inte förstår hälften av vad du skrivit!! Roligt med lite storlek på fisken iaf!!
M

Markus Burström sa...

Mats: Är det allt tal om pater noster och liknande? Eller är det så att du bara talar gäddspråk? :D