söndag 3 oktober 2010

Predators

I helgen blev det predatorfiske. Lördagen vigdes åt abborre och söndagen åt gädda. Tyvärr så blev det inte riktigt långa pass men jag tog mig ut i alla fall, det viktigaste är att ha kroken i vattnet brukar jag säga.

I fredags hade jag varit och fixat betesfisk med kastnätet i älven som skulle användas till abborrfisket. Jag övertalade pappa om att följa med ut och jaga lite randiga krigare i jakten på min 1.6kgs borre. Efter ett ganska trögt fiske så högg till slut en finare abborre, en mycket vacker krigare på hela 49cm som dock "bara" tyngde vågen till 1530gram. Hade den haft lite bättre kondition skulle den utan problem kunnat klara 1600grams-strecket men inte den här gången. Fisken bjöd på en skön fight och jag kunde glädja mig åt ett nytt årsbästa på abborre. En ljuvlig känsla med lite bitter eftersmak, 70 gram från årets mål på abborre. Nå väl, den vackra fisken fick efter fotografering simma åter för att växa på sig. Bara att fortsätta nöta, till slut kommer det.

Jag har sagt det förut och säger det igen, bättre många korta pass i varierande förhållanden än få och långa.

1530 gram, fördelat på 49cm.
Fångad under ett pass med knappt 4 timmars fiske.


Idag blev det gäddfiske. Allt strulade för mig och Jonas så det var väl klart att även fisket skulle suga. Jag kunde glädja mig med att inte bli fisklös men någon 12kgs gädda blev det ju inte. Jag kommer att lägga några satsningar framöver efter abborre men även gädda, i redan fiskade vatten men även helt nya.

Den vältuggade zalten, en riktigt trotjänare.

Tålamod är fiskarens bästa vän!

2 kommentarer:

Anonym sa...

skulle varit den här kondisen på abbarn!
http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.16706/Image/img%2817%29.jpg

44cm och 2,1 :D

Markus Burström sa...

Haha ja, det är det sjukaste jag sett. Aldrig sett en 2kgs som är under 45cm. Galet! Ja en sån kondis då hade man ju varit uppe i 2.5kg.

Ska se till att hitta en groving. De äter väl upp sig en del nu men har bäst kondis mot våren då man kan hitta ett exemplar som ätit och bär på rom. :)