söndag 23 januari 2011

Dagen då jag brände en aningens större gädda

Igår, lördag, åkte jag och Makke ut i vanlig ordning med förhoppningen om att bända upp en gris eller två. Vädret var kanon, bara 2-3 minusgrader och strålande sol. Det var inte bara vi som tog vara på vädret utan varenda skoterägare var nog ute den här dagen och körde. Trafiken på isen var så tät så man trodde ibland att man satt intill E4an. Fisket var grymt trögt den här dagen, det hände ingenting på hela förmiddagen.

Sedan då det sprack upp ordentligt kring lunch hände det plötsligt, jag fick hugg på ett av spöna. Linan bara rasslade av rullen och i mothugget kände jag en bra tyngd. Fisken stångade på bra nere i hålet men efter en stunds drillning hände det som inte får hända, fisken släppte precis vid hålet på grund av min uptrace. Jag var så arg och förbannad att jag bara slängde iväg spöet och skrek. Makke bara skrattade åt mig och kunde inte påpeka nog många gånger att jag tappat en 10+are. Man kan ju bara hoppas att det var en fisk kring 7-8kg och ingen 12a.

AARGH!!!

Arg och förbannad satt jag mig ned och knöt om mitt tackel. Hädanefter kommer jag att skita i uptrace, speciellt då jag ändå kör med dött agn. Jag placerade ut mitt spö igen och sjönk sedan ner i stolen och drog mössan över ansiktet och ville bara försvinna. Det tog väl en timme innan nästa hugg kom. Den här gången kände jag återigen att det var en lite finare fisk, liten slips i alla fall, även om den inte kändes lika tung som den jag först tappat. För att inte chansa ställde jag bromsen lite lösare och kunde efter en inte alltför dramatisk drill landa en välkonditionerad fisk som uppskattningsvis vägde kring 6kg. Efter en snabb fotografering fick hon simma åter.

Tyvärr blev bilden lite märkligt då det var lite vatten på linsen.
Trots dagens tidigare fadäs kunde jag klämma fram ett leende.

Fisken fick simma tillbaka ned i djupet för att växa på sig.

Har suttit och knytit om mina tackel idag, för nästa gång ska jag landa en gris.

Vad är skillnaden som gör skillnaden?
För i slutändan är det skillnaden som gör skillnaden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skoteråkandet kan vara riktigt olidligt ibland när man är ute och fiskar. Men om man sitter på skoterleden så kanske man får skylla sig själv. ;)

Vad menas med uptrace?

Jag kör också dött bete. Har egentligen bäst resultat på abborre, men ngnstans vill man ju fortsätta tro att mörten är bäst. Vad kör du med?

/Daniel, Umeå.

Markus Burström sa...

Hehe, så sant! De stör väl inte jättemycket men ibland börjar man tro att fisken skyggar platser där det är mycket skotertrafik.

Jag tycker det är lite olika beroende på vatten och när på säsongen det är. När Lake är farten är det ett hett bete annars fungerar ofta mört och abborre men även fet fisk brukar vara kanon då man får ut lite mer lukt i vattnet, typ makrill eller liknande. Själv så tycker jag nog att beten som inte alla andra fiskare kör med är bäst, så man skiljer sig lite från mängden. :)

En uptrace är en tafsbit du använder ovanför själva kroktafsen. Så det alltså blir två tafsar kan man säga men på din uptrace sätter du ditt kulbly. Det som händer då är att om betesfisken simmar uppåt så kommer den inte kunna simma upp i höjd med din nylonlina utan når bara upp kring din uptrace (kroktafsen ska vara kortare än din uptrace). Hugger gäddan betesfisken när den stiger i vattnet kan du råka ut för att gäddan klipper din nylonlina, något som inte händer om du har en uptrace/uptafs. :)

Om du inte förstod det här så finns en film på fiskejournalen där P-O Johannesson visar hur du knyter en uptrace/upp tafs. Gå till fiskejournalen, webb-tv och sök på "Up-trace för gäddmete".

Mvh Markus Burström