torsdag 20 januari 2011

Snålblåst och födelsedagsfiske

Egentligen skulle det fiskas Lake i helgen som var men på grund av temperaturer ned mot -25 så ställdes det in då jag utövar "Catch and Release" på fisken jag fångar. Med -25 i luften förfryser fisken snabbt sina ögon och slemskikt vilket gör att de inte kan returneras utan måste "bonkas" och då jag inte är så sugen på att ta ihjäl allt jag får så ställde jag in fisket både under fredagen och lördagen.

Ismetegrejerna fick mest stå och vänta den här fiskedagen

Under söndagen däremot låg temperaturen nära nollstrecket dock så var det kulingvarning och hade lovats 1-3dm snö men har man suttit inne och längtat två dagar efter att få fiska är det inte mer än att klä sig och åka ut. Sagt och gjort, Jag och Makke begav oss till en riktig "hot spot" som med lite förhoppning skulle skänka oss en riktigt gris. Dock så blev det inte riktigt så. Totalt under dagen fick vi landa tre gäddor som hade en snittvikt av 2-3kg.

Yrväder!

Igår fyllde jag år och startade min födelsedag med ledighet från allt som kallas jobb och åkte istället ut för lite ismete, främst riktat efter abborre. Jag provade lite nya tackel. Trots bra förutsättningar var det grymt trögt och huggen var väldigt få. Jag fick landa en abborre och en gädda och tyvärr så missade jag nog dagens största abborre då jag i mothugget drog ut betet ur munnen på den. Bara att ta nya tag, är man ute och nöter så brukar det ge resultat. :)

Födelsedagsväder, helt underbart!

2 kommentarer:

Mats Söderholm sa...

Blötis? Fick den här länken av en kompis, där beskrivs all is du kan tänka dig. Kanske inte groggis men ändå :D

http://www.thinkice.com/glaciology/sv/isordlista.htm


M

Markus Burström sa...

Se där, galet att det finns så många namn på olika issorter. :D