onsdag 8 juni 2011

Mer brax, eller ingen brax

Jag och Johan hade bestämt oss för att åka till Brunnsjön i ett försök att fånga en av sjöns braxnar. Så i onsdags hoppade vi in i Johans racer och siktade mot sjön. Efter att ha tagit en av Johans fantastiska vägar och hamnat ute på en åker utan väg kom vi till slut fram till sjön där vi riggade våra grejer. Då allt var fixat och klart var det bara att vänta och som vi väntade. Det är en väldigt trögfiskad sjö men då det väl kliver på nåt så är det oftast något finare (läs större).

Mitt lilla camp

Johans fyra spön stod väldigt orörda hela helgen.

Då vi suttit ett tag och grillat tjöt plötsligt ett av larmen så pass att jag höll på att sätta en grillkorv i halsen. Jag sprang fram till spöet och kunde drilla kvällens första fisk, som dock var av fel sort. Det var en av de nyutsatta regnbågarna som fått smak för mina majskorn, märkliga fiskar det där. Den åkte i plurret och jag agnade om grejerna. Innan vi gick och la oss för kvällen agnade jag alla spön med boilies för att slippa all småfisk och förhoppningsvis regnbågarna. Dock så blev det två till regnbågar under natten och Braxen lös med sin frånvaro.

Vädret och kvällshimlen var det inget fel på.

Det är bara att ta nya tag. Uppdaterar inom kort helgens fiske.

6 kommentarer:

Anonym sa...

4a spön?? Får man fiska med så många spön där?

Markus Burström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Markus Burström sa...

Ursäkta, blev lite meningsbyggnadsfel och tog därför bort kommentaren och skrev in den igen.

Vad som gäller om man ska se till fiskekortet så är det att kortet är personligt och gäller för fiske med ett spö. Så vill man vara helt ärlig enligt fiskekortsbestämmelser så man helt enkelt lösa kort för varje spö.

Personligen tycker jag att det är skillnad om man fiskar efter regnbåge i sjön eller braxen. Vet många som inte ens köper kort då de fiskar där just för att de inte är ute efter något som är inplanterat.

Allt specimenfolket jagar är trots allt braxnarna som de varsamt släpper tillbaka. Jag vet att det talats om något "metkort" för de som enbart är ute efter braxen.

Själv så släppte jag tillbaka de regnbågar jag fick men betalar ändå gärna för ett fiskekort då jag ser att det går till något bra, exempelvis grillstugor och liknande.

Annan fiskare sa...

Hur kan det vara skillnad, beroende på vilken art du är ute efter?

Då skulle man ju aldrig behöva köpa fiskekort någonstans med ditt resonemang..? "Jag fiskar ju inte efter inplanterad fisk så jag behöver inget kort!"

Måste vara bland det dummaste du skrivit..

Även när du skriver att du "vet" att andra inte köper fiskekort, så det skulle i så fall befria dig från att köpa kort?

Skärp dig och följ regler som finns, inte dina egna.

Bra att du ändå köpte ett kort iaf.

Markus Burström sa...

Hej en annan fiskare,

"Hur kan det vara skillnad, beroende på vilken art du är ute efter?"

Ja, vi har till exempel fått tillåtelse att fiska i vatten efter "skräpfisk" då vi medvetet riktat fisket efter annat än "ädelstenarna". Så det finns ett par fiskeklubbar, vattenägare och ordföranden som inte berörs av att man riktar fisket efter exempelvis gädda i ett vatten trots att det simmar fettfenad fisk där. Men för en del kan detta vara svårt att förstå, att man kan vara ute efter nåt annat än ädelfisk och att man vid krokning av en sådan fisk släpper tillbaka den.

För att dra ett exempel hade några några vänner till mig fått tillåtelse att fiska under förbudsperiod i ett vatten efter gädda och då skrek folk åt dem från land att de inte fick vara ute och fiska efter öring. Även om de visade upp sina 40cm gummibeten trodde inte folk att de var ute för att få gädda.

Så till viss del ser jag väl att det kan finnas en skillnad beroende på vilken art man är ute efter, faktiskt, men detta ska man ju ha en överenskommelse om med de som är vatten-/markägare. Vissa kortavgifter går till att köpa in ny ädelfisk, andra kortavgifter går till en fikakassa. Att jag skulle sagt att "Jag fiskar ju inte efter inplanterat fisk så jag behöver inte kort" håller jag väl inte riktigt med om och ja, jag köpte ju kort i vanlig ordning även till detta vatten.

Vad gäller att andra kanske inte köper fiskekort så befriar det självklart inte mig från att göra det (och jag köper fiskekort) men jag mår bättre, allt som oftast, av att köpa kort för det vatten jag fiskar i (i alla fall om jag vet att det går till något vettigt). :)

Markus Burström sa...

Jag vill även tillägga att det säkert inte är någon tillfällighet att det diskuterats ett metekort eller någon form av "braxenkort" för de inbitna som vill sitta ute i dygn med 3-4 spön och invänta hugget från en annars ratad fisk (utan att kanske behöva betala samma summa som de som är där för att plocka upp regnbåge).

Mvh Markus