lördag 11 augusti 2012

Tackeltrixande efter abborre

I torsdags hade jag tänkt att fara ut och vertikala lite efter storgösar men då jag blev lite senare hem från jobbet än tänkt fick det bli landfiske istället, då slapp jag lägga massa tid på motorer, batterier, lod och dylikt. Målet var att komma i kontakt med större abborre och gös från land. Jag satt vid strandkanten och knöt tackel och gjorde i ordning grejerna i lugn och ro i kvällssolen, riktigt härligt.

Mys!

Jag använde mig av två spön den här kvällen. Båda spöna var tacklade med glidande tackel, agnade med mört. Den enda skillnaden mellan spöna var att jag testade köra en "Fox bait popper" på tafsen för ett av spöna. Det tog ungefär 10 sekunder efter utkast innan första fisken, en gädda, högg och den högg direkt över mörten som var tacklad 10cm från bait poppern. Ren slump antagligen, då jag säkert kastade tacklet nästan rakt i huvudet på fisken.

Det som hände där efter har jag dock svårt att se som en slump. Andra hugget, tredje hugget... sjunde hugget. Alla fiskar, samtliga abborrar, som högg hade tagit mörten som hade en flytkula under sig. Riktigt fränt att det var så stor skillnad. Efter 7-0 var jag tvungen att fästa en likadan kula på andra spöt och då fick jag fisk även där. Den röda bollen syntes säkert bra i det grumliga vattnet, samt att den höll upp fisken en bit från botten. Hur som, det var melodin ikväll.

Kvällens framgångsrika tackel har lurat ytterligare en abborre.

Då mörkret föll slutade abborrarna att hugga. Antalet fiskar som kom upp var det inget fel på och det syntes på abborrarna att de hade gott om mat i vattnet, de var riktigt välkonditionerade. Dock så visade sig inte de riktigt stora abborrarna den här kvällen. Någon gös hann jag inte få, men jag prioriterade sömn och en dräglig arbetsdag istället för att sitta uppe hela natten i hopp om någon gös.

2 kommentarer:

Rikard sa...

Det går ju inte prioritera arbete före fiske Marcus! :D
Rolig läsning.

Mvh Rikard @ fishseekers.se

Markus Burström sa...

Haha, man vill ju inte det men jag vill inte bli av med jobbet heller. :P

Trevlig blogg ni har, blir inspirerad av ert gösfiske!