söndag 10 februari 2013

Laxdax

Det såg inte ut att bli något fiske alls den här helgen på grund av kylan. Siktet var inställt på laxfiske från isen men YR och SMHI lovade temperaturer ned mot -19. Alldeles för kallt för att bedriva Catch & Release.

Jag sa till Simon att gränsen går vid -10 och är det varmare än så, så kör vi. 06.00 på lördagmorgonen fick jag ett SMS från Simon som löd "Vi kör". Jag hoppade upp ur sängen och till min lycka såg jag att termometern stod på -10,2 och inte -19 som utlovat.

Några koppar kaffe slank ned för att väcka kroppen till liv medan jag klädde på mig. För säkerhetsskull hade jag gjort i ordning allt dagen innan, "just in case", vilket gjorde att jag snabbt var i ordning och kunde hämta upp Simon och Marcus för att köra ut oss till fiskeplatsen.

Vi trampade ut på älven, vilket alltid känns lite olustigt när isarna är lite luriga. Väl på plats släppte vi ut våra skedar och flutterspoons i strömmen. Tyvärr var det väldigt dålig vattenföring då vi kom ut och våra skedar gick snabbt ned i botten. Det släpps mindre vatten på helgerna och eventuellt höll de kanske tillbaka lite extra för att deltagarna i "SM i vintersimning" skulle ha en chans att simma uppströms i den uppsågade vaken i centrum.

Laxarna gör inga galna utspel vintertid. Däremot är de väldigt
bångstyriga då det ska till att komma upp ur hålet.

Till slut lät Skellefteåkraft låta lite mer vatten sippra genom älven vilket resulterade i ett hugg direkt, tyvärr inte på mitt spö utan för laxtjuven Marcus som följt med. En liten lax på 3,404kg kunde landas och simma tillbaka. För att fisken inte skulle skadas togs den upp på avkrokningsmatta, krokades av och hölls sedan i hålet tills det var dags för ett kort. Känseln i händerna försvann ganska fort..

Första laxen på 3404gram tagen på egenmålad sked, cred för det.

Efter att ha bytt skedar, färger och former utan något resultat bytte vi plats och gick en bit uppströms. Marcus som prickade av strömfåran (det är min förklaring) fick återigen en lax. Den här gången en hona på 5,2kg, vilket betydde personbästa för Marcus. Hon fick bjuda på ett kort innan hon simmade tillbaka i älven för att äta upp sig.

Marcus visade igen var skåpet skulle stå med sin nagellacksmålade sked.

Tiden gick och jag som hade ärenden att göra i stan fick lov att avbryta fisket. Tempen hade sjunkit till -13 såg jag då jag kom till bilen och det kändes faktiskt i både händer och fötter.

Om det inte blir så fasligt kallt i veckan kommer jag att försöka ta mig ut på någon morgontur efter Lax. I reservplanen finns lakfisket som kan bedrivas kvällstid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte Skekraft som släpper vatten i älven där du fiskade utan Norska Statkraft, Mobackendammen heter Spegeldam7 tror jag det var, det går att ringa till driftscentralen i Sollefteå och kolla hur mycke vatten dom släpper så behöver man inte släpa ut alla prylar och bli besvilen då det står stilla. Skitfiske på dig.

Markus Burström sa...

Okej, ja det kan man ju göra. Generellt är det ju alltid bättre släpp på vardagar än på helger. Prylarna släpar jag nog ut ändå, har jag chansen att ta mig ut, då tar jag den! :-)

Tack för tipset!