måndag 18 februari 2013

Kallt pimpelfiske

Efter förra veckans sega lakpass kändes det skönt att ha siktet inställt på något annat fiske under helgen. I fredags åkte jag, Makke och Lasse norröver för att se om vi kunde komma i kontakt med några huggvilliga rödingar eller storsikar. Vi försökte packa lätt, för det blir lätt en hel del prylar, och trots det fick Lasse som vi hämtade upp sist, lämna lite prylar för att ens ta sig in i bilen. Vansinne!

Ja, nog var det ganska fullt i Subarun.

Vi var tidigt ute på isen under lördagmorgonen. I kylan väntade vi på att solen skulle titta fram, både för att värma oss, men framför allt för att fisket skulle komma igång. Lördagar brukar det vara bra tryck i vattnet och därmed bra fart på fiskarna så fort jaktljuset ökar. Tyvärr blev det aldrig varmare den här dagen, de där utlovade "-3 grader och sol" blev istället "-15 grader och nordlig vind" och det där grymma fisket vi väntade på uteblev.

Trots en seg och kall dag härdade vi ut tills solen började gå ned. Med bortdomnade fötter och iskalla händer vandrade vi lätt besvikna tillbaka till bilen. Då jag försökte hålla värmen i händerna så gott det gick plockade jag inte fram kameran mer än att jag fotade vår lunch. Under dagens kalla timmar fick jag i alla fall landa någon röding på knappa kilot som fick följa med hem och utöver det toppade jag fisket med en sik på 1,6kg.

Korvglass? Till och med Bullen frös idag.

Söndagen erbjöd -5 grader, vindstilla och sol. Helt andra förutsättningar och den här dagen var även fisket bättre. Jag hade knappt hunnit få ned grejerna så hade Makke dragit upp två mindre sikar. Även om det inte var någon storlek att prata om så hände det åtminstone något omgående då vi doppade myshkorna.

Under lördagen hade vi hört om ett sällskap på 16 personer från Estland, Lettland och Litauen som åkte runt och fiskade mellan Slussfors och Umgransele och som en renhjord vandrade de plötsligt fram genom skogen och erövrade isen. Likt utomjordingar provhälsade de med olika fraser men det enda jag förstod var "Привет" [privjet], som är ryska för hej, men längre än så kom vi inte. 

Efter någon timme då vi fått väldigt mycket fisk och hela det baltiska sällskapet fått väldigt lite fisk klev en man med knacklig engelska fram och frågade och tackel och teknik. Trots de begränsade engelskakunskaperna öppnades en möjlighet till dialog med våra baltiska fiskevänner som fick syna våra spön och myshkor.

Baltic power!

Det blev en hel del fisk den här dagen. Dock inga riktiga grisar och tyvärr inga rekord. Lasse som var dragplåstret för stor fisk lyckades landa två fina sikar som precis klarade 2kgs-gränsen (2kg resp. 2075). Sedan fick han även äran att landa en fin röding på 2025gram. Själv så hade jag mina toppar på 1,5kg med både regnbåge och röding kring 0,8-1kg.

Lasses röding på 2025gram.

Efter två dagar ute i kylan var det skönt att komma hem och sova i sin egna säng, även om sömnen mellan söndag och måndag blev väldigt kort då jag bilat sent tillbaka till Skellefteå under söndagskvällen. Av någon anledning tänkte jag att jag kanske skulle åka ut och fiska lake ikväll men mitt sunda förnuft tog vid och istället tillagade jag en av rödingarna jag fångat under helgen och intog sedan soffläge.

Ungstekt röding, potatis med gräddfilsås (rom, dill, kräftstjärtar) och en fetaostsallad.

Vi fortsätter jakten på storfiskarna.


2 kommentarer:

Pirkko sa...

Den där ugnstekta rödingen hade du verkligen gjort dig förtjänt av! :)

jyrki läppiaho sa...

Pröva pimpelspöt från det nya märket Jolly det ligger på 46, 4cm och har förändrat mitt fiske helt och hållet. Priset ligger är ganska högt och ligger kring 500kr, men det är värt det om man vill komma upp en nivå i pimpelhålet.