tisdag 5 februari 2013

Solljus

I lördags hade jag bestämt mig för att ta mig ut och få fiska lite i dagsljus. Anna var inte bangen på att följa med ut så vida det inte blev ett så långt pass, en kompromiss jag kunde gå med på.

Jag hade bestämt mig för att testa en ny sjö här i trakten, något som alltid känns spännande. Jag fyllde bilen med prylar till den grad att jag själv började fundera om vi ens skulle hinna använda allt under den korta turen. Väl framme parkerade jag den framhjulsdrivna V70n i ett "här kör jag garanterat fast"-ställe, precis som senast.

Vi trampade ut på isen och riggade spöna. Medan jag grejade på var Anna observant på att en vippa vinkade friskt och indikerade hugg. Hugg direkt! Glad i hågen sprang jag dit, kände på linan att det var något i andra ändan och gjorde sedan mothugg, tyvärr utan resultat. Jag drog tacklet ur mun på gäddan som gick segrande ur den striden, med ett skrovmål rikare.
 

Tyvärr dog fisket helt efter det. Vi pimplade upp småabborrar och drack kaffe i solskenet, ganska trevligt det också visserligen, men de stora fiskarna lyste med sin frånvaro.


Det blir att lägga lite fler pass på den här sjön då det är mindre snö och bättre jaktljus för fisken. Nu har jag laddat batterierna för att orka med ännu ett lakpass.

Inga kommentarer: