onsdag 5 maj 2010

Premiärtur

Äntligen var det då dags för premiärturen på öppet vatten. Jag, Mats och Lasse åkte ut 05.45 för att prova lyckan efter förleksgädda. Vi åkte ut på ett spegelblankt hav med lite svag nordlig vind, optimala förutsättningar för att misslyckas med gäddfisket. Vi började fiska i Lasses så kallade "skitvik" som sedan skulle få namnet "snipviken" av mig.

"Morning has broken" och Mats dokumenterar.

Medan jag och Mats stod och dängde skitsnygga och grymma hemmagjorda beten tog Lasse upp två snipor på en vanlig tråkig Buster Jerk. Jag och Mats bara skakade på huvudet och fortsatte att nöta. Det ena betet mer ofiskat än det andra, alla spegelblanka i lacken och otuggade. Dock så dog huggen av helt då de två första fiskarna fångats trots att varje plats vi stannade på var "riktigt heta" enligt Lasse och alla beten vi använde oss av var "heta".

I Skitviken hade Mats åtminstone på en gädda men fick till slut se sig besegrad av havet med endast någon pinne och nåt isflak som fångst medan jag mest stod och harvade upp gräs.

En stor mängd drivande is ställde till det för oss.
Här var det minst sagt svårjerkat och vi höll nästan på att bli kvar där ismassorna.

Det brukar vara rätt trögt här i norr direkt efter islossningen och så var även fallet idag tyvärr. Efter att ha nött hela dagen i de "heta" grundvikarna, tryckt oss fram igenom drivande is och kört trolling ute på djupare vatten utan framgång, återvände vi till snipviken där jag och Lasse lurade på var sin gädda innan båten sedan styrdes mot land genom hagel- och regnskurar.

"Det var på det här betet jag fick den längsta gäddan på Umea Pike Open 2009",
berättar Mats innan han krokar ett isflak.

Det var som sagt trögt idag men riktigt kul att komma ut med Lasse och Mats och dänga lite i öppet vatten. Extra kul att gäddan jag fick föll för min senaste kreation, silvermörten.

"A bad day of fishing is better then a good day of work"

Inga kommentarer: