söndag 30 maj 2010

Mer gäddfiske

I fredags var jag och Mats ute under en förmiddagstur och jagade gäddor. Vi hade bra mycket bättre väderförhållanden än sist. Nu var det småregnigt och mulet och vi hoppades att vattnet skulle koka av hungriga efterleksgäddor. Vid vår första ankring greppade jag mitt flugspö, hängde på en klassisk julgransglitter-fluga, så kallad flash-fluga, och vispade ut den 15 meter. Efter tre-fyra drag så steg en gädda upp från djupet och slukade min fluga och drillningen var i full gång. Första kastet och första gäddan satt. Bättre start än så kunde det inte bli.

Första på fluga
(Foto: Mats Söderholm)

Det blev en lite längre fight än vad man är van vid. Flugspöet har inte riktigt samma ryggrad som jerk-påkarna och rullen har inte samma slirbroms som multirullarna så det är lite svårare att pressa fisken men det är hur kul som helst! Mitt första mål med flugfisket efter gädda är att fånga en gädda på 5+ på fluga och det var jag nära på att göra på första kastet idag.

Ett av jerkbetena som jag visade i mitt förra inlägg leverade två gäddor idag.
(Foto: Mats Söderholm)

Efter det blev det några kast till innan jag bytte spö till ett jerkspö där jag hängde på ett av mina egna beten. Det tog inte lång tid innan första gäddan satt där och Mats som missat en gädda precis innan bad mig att ge fan i hans fiskar. Jag hann faktiskt landa ytterligare en gädda innan Mats till slut fick landa sin första gädda. Tur var väl det. Mats hade redan stått och beklagat sig en stund över att han var sämst på att göra mothugg, så nu kom självförtroendet tillbaka.

Dagens dubbel
(Foto: Mats Söderholm)

Vi provade lite olika ställen och vi fick någon enstaka gädda vid varje ankring. Förutom min flugfångade gädda var en av dagens bagens bästa upplevelser när vi både fick hugg, ett så kallat dubbelhugg. Sådant höjer verkligen stämningen i båten. Vi landade totalt 12 gäddor och hade en hel del försiktiga stötar under vårat förmiddagspass vilket vi ansåg som godkänt. Får se när jag tar mig ut nästa gång, har en hel del tentaplugg som måste göras.

Inga kommentarer: