onsdag 1 maj 2013

Drömfisk

Jag har inte skrivit på ett tag, inte för att jag inte fiskat, snarare för att jag fiskat i den utsträckning att jag knappt hunnit tömma min kamera (och utöver det haft fullt upp). April har helt ägnats åt abborre med nåt enstaka undantag då jag inte kunnat låta bli att lufta några tunga gummibeten i bureälven.

Målet med abborrfisket från de sista isarna har förstås varit ett nytt personbästa och samtidigt kliva över 1,6kg-gränsen för abborre (gränsen för storfiskgregistrering).

Man bjuds på härliga dagar på isen. Kaffe och kaka i solskenet är inte så dumt!

Det har blivit många pass, många mil i bilen och otroligt många timmar på isen. Trots det har det aldrig riktigt velat släppa för mig. Men skam den som ger sig. Till slut när isarna inte längre var landfasta, de var mörka och spruckna, ja först då skulle mitt drömhugg komma.


Lasse belönades den här våren med fin en abborre på 1550 gram.

De flesta av våra pass var fisket trögt och även den turen som mitt drömhugg kom. Under passet hade vi hade flera gånger funderat på att kasta in handduken men varje gång slutade det med resonemanget "Vi kör ett tag till". Vi hade spenderat 10 timmar på isen och började återigen fundera på att packa ihop när Lasse fick hugg på ett av sina spön, fisken gick med lina och vi var båda förväntasfulla när mothugget kom. Dock så slets betesfisken ur munnen på abborren och svordomar haglade i vanlig ordning.

I samma veva såg vi hur en av mina vippor signalerade hugg, jag lunkade fram till mitt spö och såg fisken ta lina. Jag väntade några extra sekunder med mothugget och när jag väl satt in det så möttes jag av en skön tyngd i andra änden, en tyngd förgylld av abborrknyckar. Jag vet inte hur många gånger jag han tänka "Bara det inte är en gädda" och "Lossna för fan inte". När väl fisken svepte förbi hålet kunde vi konstatera att det var en jätteabborre. Fisken kunde landas ganska odramatiskt och direkt den kom ovanför isen jublade vi båda två. Ett sällan skådat glädjevrål från mig samtidigt som Lasse konstaterade att "Den är lätt över 1,6kg".

Fisken mättes till en längd av 50cm och en omkrets på 37cm. Med den konditionen var den alla gånger över 1,6kg men frågan var med hur mycket. Den praktfulla fisken vägdes på min Berkley TEC-våg som stannade på otroliga 1846gram! En riktig drömfisk.

1846gram fördelat på 50cm. Underbar fisk!

Vi tog några bilder på fisken innan den fick simma tillbaka ned i djupet. Lyckan var obeskrivlig.

Även om jag gärna hade landat en stor gädda från isen så känns det ändå mycket enklare att ställa undan alla ismetegrejer och möta våren i år.

7 kommentarer:

Pirkko sa...

Grattis till drömfisken! :)

Jarkko Riikonen sa...

Grande diosa!!! :))
Grattis mannen!

Jarkko Riikonen sa...

Grande diosa!!! :))
Grattis mannen!

Markus Burström sa...

Tackar!! :)

Fiskelycka i norr sa...

Stort grattis! Extra kul då resultatet kommer när man lagt ner mycket planering och tid innan.

Nu är det bara att gå för nästa reggfisk:)

Markus Burström sa...

Tack! Det stämmer bra det.
Vi får se om det blir något Vimma- och sarvfiske i Testeboån nästa vecka. Annars blir det mer tid här i krokarna. Tänkte att 2013 skulle bli året jag lägger extra mycket tid på den där 12+ gäddan också.

Den som lever får se men nu blir det nya utmaningar!

Anonym sa...

Vad har du för rekord på havsböckling och silverböckling?