onsdag 8 maj 2013

Mört

Jörgen ringde mig och sa "Du jag har hört att det fångats stor mört i burvik, jag tänkte att du kanske är intresserad?". Klart jag var, stor fisk är jag alltid intresserad av, oavsett art. Dagen efter åkte jag iväg så fort jag fått i mig middagen.

Det var redan några som fiskade i viken i hopp om att få stor abborre, de såg ungefär lika frågande ut som alla andra människor gör då man förklarar för dem att man är ute efter mört eller nåt annat som inte går att äta, eller räknas som skräpfisk.

En fjäder som som någon större sparv tappat.

Jag ställde mig där de andra stod, de hade trots att fått ett par mörtar. Dock så högg det inte lika frekvent som jag hoppats på. De klagade på att det skulle vara tidigt och att fisket inte riktigt kommit igång än men med tanke på värmen och den grunda vikens mörka vatten tyckte jag att det var konstigt att det inte hade kommit igång, jag kände snarare att det skulle vara för sent.

Jag gick från platsen och vandrade till den sida där vinden låg på. Jag hann bara gå fram till strandkanten så såg jag hur stora stim med mört var i full lek och plaskade i vasskanten. Jag hann inte mer än släppa tacklet i vattnet så satt det fisk på kroken.

Mört på knappt fyra hekto.

De flesta fiskarna låg kring 2hg i vikt och endast ett fåtal större visade intresse för mina krokbeten,  fisk som vägde ungefär 4hg. För att försöka sålla bort mindre fisk bytte jag till plastmajs som jag tacklade på hair-rig men viktmässigt var resultatet ungefär detsamma fast med färre hugg. I princip alla fiskar jag fick upp var helt sträva och fulla av lekvårtor. När solen gått ned och tiden mellan huggen blev längre och längre packade jag ihop prylarna och vände hemåt.

En större rovfågel gled in över viken och fångade fisk.

Det var riktigt trevligt att få komma ut och flötmeta lite och nu packar jag prylarna och åker ner mot Gävle i jakt på vimma och sarv!

Inga kommentarer: