tisdag 14 maj 2013

Fyra dagar i Gävle

Ett av mina mål i år var att ta mig ned till Gävle för att fiska vimma och sarv. Ja hör och häpna, jag hade inget viktmässigt mål, bara ett mål att ta mig iväg då jag velat fånga nya arter. Självklart vore det kul att ha turen att få peta upp en reg-fisk men det var inte riktigt det som stod i fokus.

Det är drygt att köra bil till Gävle, närmare bestämt 60 ganska dryga mil. Redan när jag bodde i Umeå tyckte jag att det var långt och inte blev det bättre av att man flyttade till Skellefteå. 14 mil till att köra, på E4ans sämsta sträcka till råga på allt.

Som tur var plockade jag upp Johan i Härnösand vilket gjorde resan lättare. Att köra själv hela vägen är ingen hit. Vi var framme i Gävle kring 14.00 på torsdagen och där mötte vi upp Mange som redan hunnit landa en vimma.

Min första vimma. Inte den största men den första. Mycket trevligt!

Då Mange tjuvstartat tacklades bottenmete-grejer upp så fort det gick och det tog ingen lång stund innan min första vimma landades. Härligt! En och annan bonusfisk landades också, allt i från braxen och mört till gärs och björkna.

En bonusbraxen på drygt 2kg som föll för mina maggots.

Jag hade hört att det fanns mycket orm där vi skulle fiska och det kan man lugnt säga att det gjorde. Under vår första dag såg vi snokar ligga och sola lite här och var. Riktigt roligt då man så sällan (aldrig) får se snok här uppe.

En av de vackra snokarna jag fotade som vilade upp sig i solskenet.

Tyvärr blev det inte lika mycket sarvfiske som vi hoppats på. Ena kvällen spöregnade det och andra kvällen var det för blåsigt för att åka ut på fjärden. Vi hann då åka ut en kväll och flötmeta och därmed kunde jag skriva in ytterligare en art i mitt cv.

Min första sarv. Liten men naggande god. Otroligt vacker fisk.

Lördagen bjöd på sol och riktigt härligt väder. Vi passade på att unna oss själv lite färdigmat och en kall öl.

Under lördagen ställde vi undan gasolköket och köpte pizza istället.
"Pizza ska inte avnjutas, den ska svullas" - Mange

Vi fick ganska mycket fisk och artrikedomen i Testeboån är ju fantastiskt. Vi fångade totalt 10 olika arter men tyvärr saknades storleken på vimmorna och sarvarna. De flesta fiskarna låg kring 400-600 gram(gränsen för storfiskregistrering på vimma är 1000g och på sarv 1200 gram).

Min största vimma den här resan och därmed nuvarande pb, 730 gram.




Det var riktigt härligt att komma iväg, bo i tält och fiska i fyra dagar. Jag hoppas att detta blir en återkommande vårtradition för mig. Nu är man tillbaka på hemmaplan så det är bara att tackla om för kommande fisketurer i Skellefteåtrakten.

Inga kommentarer: