söndag 19 maj 2013

Solbrännafiske

Lasse ringde mig på fredagen och frågade om jag var fiskesugen, en tämligen dum fråga. Det han egentligen funderade över var om jag hade möjlighet att fiska gädda med honom under lördagen uppe i mina trakter och självklart hade jag tid med det.

Fisket började otroligt trögt. Plats efter plats fiskades av utan några större resultat och vi kliade våra huvuden många gånger och funderade var fisken riktigt höll hus. Vi gav aldrig upp utan testade bara nya platser. Syd- och nordvända vikar, pålands- och frålands vind, kallare och djupare, grundare och varmare och till slut gav nötandet resultat.

Den första fisken är alltid skön att landa.

Efter att ha fått två fiskar på 3-4 timmar hittade vi till slut en vik där gäddorna stod riktigt tätt parkerade. Här byttes svordomar och huvudbry mot leenden och dubbelhugg.

En utlekt donna på närmare metern som bjöd på ett brutalt hugg i det grunda vattnet.

Vi hade kontakt med fisk i vart och vartannat kast och då vi fick en del fisk kring 6kg kändes det som att någon större pjäs skulle kunna kliva på när som helst.

En Topper i Yellow Perch gick grymt bra för mig i det grunda, grumliga vattnet.

Vi hade ett riktigt fint fiske och vi hade nog kunnat fiska hur länge som helst men tyvärr så var vi till slut tvungna att kasta in handduken för att bege oss hemåt (och det var kanske lika bra det). Jag hade inte planerat att stå i t-shirt hela dagen och mitt vinterbleka muminskinn började mer och mer se ut som en supportertröja för Schweiz.


Härliga tider.

Trots att vi var tvungna att vända hemåt kändes ändå skönt att ha kunnat vända en otäckt seg dag till det bättre. Åter igen, skam den som ger sig! Dagen avslutades med grillning och en stor portion "After sun lotion".

2 kommentarer:

Pirkko sa...

Ni verkar ha haft en riktigt skön dag ute på vattnet. :) kom ihåg solskydd framöver! :)

Jonas Westlin sa...

Men helvetes jag vill med!!! Fick tre småabborrar och två bortkastade spinnare.