torsdag 16 maj 2013

Gäddtorsdag

Torsdag och kanonväder, vad gör man? Jo man kompar ut med jobbarkompisarna, sjösätter och bänder gädda.

Det har varit strålande sol i två dagar och sydvästlig vind så det det skulle bli intressant att åka ut idag för att kolla vattentempen och se om fisken hunnit leka.

Stenspanare, ankarman Johannes blickar ut över öppet hav och klarblå himmel.

Temperaturen varierande ordentligt från vik till vik, allt ifrån 11 upp till 17 grader och det var tydligt att fisken sökt sig till de varmare partierna.

Under dagen körde vi tävlingen "Störst och flest". Reglerna var enkla, "1 poäng för störst fisk och 1 poäng för flest landade fiskar. Den som kommer sist bjuder på piggelin". Johannes som fiskar hårt med sina Salmo Sliders (som jämt levererar gädda)  höll jag som favorit till flest landade gäddor.

Själv sa jag att jag skulle försöka mig på de större damerna och att jag därför inte skulle ha någon chans i kategorin flest men det är klart, även jag kan byta ned mig i storlek för att försöka mig på ett poäng i kategorin flest. Det är aldrig kul att bli ifrånfiskad!

Johannes körde hårt med sina Sliders. Jonas svingade sin
gröna buster och jag laddade skarpt med tail- och gummibeten.

Vår första vik gav en handfull gäddor och Slider-Johannes hade både störst och flest. Jag kände att jag fick äta upp att jag kallade honom för snipmördaren innan. Ställningen vid det här laget var 5 till Johannes, 2 till mig och 2 till Jonas.

I nästa havsvik lirkade jag snabbt upp en gädda på en silvrig pig och det tog ingen lång stund innan nästa gädda klev på. Jag hade kontakt! Vi hittade en fläck där vi drog ett par snabba och jag fick även en lite tyngre dam på kroken som jag hoppades kunna ge mig toppfisken för dagen. En olekt hona i fin kondition som dock saknade längden för att vara någon rekordfisk. Hon föll för ett av mina egna tailbeten, ett välfiskat bete som går under namnet "Fulingen".

Vacker olekt gäddmadam.

Ställningen jämnade ut sig och efter fisket i den här viken stod vi på 5 lika. Vi bytte plats, harvade på och drog några ströfiskar här och var. Slutligen skulle Jonas vaska fram en vik som föll mig i smaken, en vik med gräsbotten och djup på 3-5 meter. Den här viken levererade ett par mindre gäddor och jag hade påhälsning av något större som inte lät sig luras upp. Jonas som piskade på med sin gröna buster jerk fick plötsligt ett av de där huggen han väntat på.


Utlekt men nytt personbästa!

Fisken var lång men tyvärr utlekt. Då vi såg fisken i vattnet tippade jag kring 7 kg men då vi lyft in henne i båten såg hon snarare ut som en sexa.

Det kan tilläggas att Jonas tyvärr haft problem med att få gädda över 5 kg och trots att jag försökt övertyga honom om att han garanterat skulle få ett personbästa i år så har han varit skeptiskt och bara svarat, "Det har jag hört så många gånger". Nu grejade vi det första passet, underbart! Fisken vägde in på 6,1 kg.

Ett par snabba kort och sedan fick hon simma tillbaka.

Tiden gick fort och så är det då man har roligt, klockan var plötsligt 19.00 och det började bli dags att vända skutan hemåt. Otroligt skön känsla att få andas havsluft, svinga beten och få vara med då ett personbästa landas. Totalt landade vi 24 gäddor och missade säkert lika många. Slutställningen blev 8-8-8 men den självklara vinnaren var förstås Jonas med sitt nya personbästa.

Inga kommentarer: