fredag 16 oktober 2009

Den sista färden?

Idag åkte jag och Jarkko ut för att nöta av havets fjärdar efter stora grisar. Jag hade kikat på vädret och visste att det skulle vara småpissigt ute, vilket det också var då jag vaknade. Ett småpissigt väder som allt eftersom övergick till ett riktigt spöregn. Helt otroligt att man ska lyckas träffa av regnet, en dag i hela oktober som det regnat ungefär.

Nå väl, vi tog oss ut och började att nöta och som vi fick nöta för de få fiskar vi fick. Fjärden vi skulle fiska i var full av is, trots spöregn och ett fåtal plusgrader. Utan att ge upp hoppet trollade och kastade vi kring iskanter och i strömfåror utan något större resultat. Första snipan som högg för Jarkko skulle självklart sprattla så pass att en av trekrokarna fastnade i hans flytoverall, som om man inte haft nog med motgångar redan.

Härligt bök och stök. Slutade med att han fick skära lös kroken.

Det gick riktigt trögt, det regnade mer och mer, vi började bli blöta igenom overallerna och då ingen större fisk hade visat intresse för våra beten beslutade vi för att ge oss. Ingen av oss blev i alla fall fisklös, om det är någon tröst?

Passade på att krama ur handskarna lite. Blöt kampsportspose?

Man får väl se om det här var sista färden med båten för den här säsongen. Då isen väl börjat lägga sig brukar det gå fort. Nåt hett ställe kanske man hinner beta av innan (suck) ismetet drar igång, den som lever får se.

Finska kniven!! Catch with Care?

Jag ska passa på att tacka för lunchen som mamma bjöd oss på då vi åkte tillbaka och även kakan Emma hade med sig, det satt fint!

5 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Vi tar dom nästa gång.....I Kalix ;)

Markus Burström sa...

Yes! :D

Pirkko sa...

Tack för titten! Det var bara trevligt att ha er här...ända tills jag skulle köra er tillbaks till stan! Förarsätet var ju hur blöt som helst,efter att ni lånat min bil! Fick vaddera den med en gammal täckjacka för att inte bli blöt jag också. Vid nästa skitfiske i spöregnet skickar jag med sopsäckar för bilsäterna ;).
Kram: Mamma

Mats Söderholm sa...

Vi kunde inte sjösätta du vet vart! åkte tillbaks till älven utan resultat men crossflowen är underbar!!
M

Markus Burström sa...

Jo, jag hörde ju det. Har varit minus även inatt så isen kanske fortfarande ligger om den inte tinat bort helt under fre-lör.

Ja, jag förstod väl att du skulle bli nöjd med Crossflowen!! kul att du trivs i en. :)