torsdag 1 oktober 2009

Jakten på Tavelsjöns odjur

Igår var det äntligen dags för lite gäddfiske igen. Inför gårdagen hade jag en hel del nya prylar jag skulle sätta på prov, bland annat min nya rulle och mina hemmagjorda beten, även mina Alien eels som jag fått från Fiske Feber var helt otuggade.

Jag började dagen med att knyta ett gäng nya jerkbait-tafsar för att vara på den säkra sidan i fall man skulle kasta bort de få jag hade kvar. Klockan 12 kom Mats och hämtade upp mig och vi begav oss ut mot Tavelsjö i jakten på det stora odjuret, åtminstone stora gäddor. Mats båtmotor som tydligen alltid krånglar då han har gästfiskare i båten gjorde det även idag vilket medförde att vi inte riktigt kunde, eller vågade, köra ända dit vi ville från början men Tavelsjö är stort så det fanns många andra ställen av beta av.

Vi siktade in oss på grund och djupkanter. Vi började att dänga bullar och Alien Eels och det tog inte speciellt lång stund för än min första gädda satt. Förutom rullen och betet fick jag även inviga min nya Hookout och dagens första snipa kunde krokas av i vattnet. Men sedan gick det trögt, väldigt trögt. Vi provade Mats alla hotspots utan större framgång och jag vet inte hur många gånger jag konstaterade att fisket var trögt. Vi hittade en riktigt fin lävik som vi stannade upp i och tog oss en stärkande kafferast.

Mats styr skutan över den vackra sjön.

Efter fikat fick även Mats fånga en mindre gädda men utöver det var det rätt så dött i Tavelsjön. Efter timmars nötande börjande mörkret började att falla och det blev snabbt kallare. Vi provade en sista så kallad "hotspot" men även där resultatlöst. Vi hade några nafs var på mjukbetena men mycket mer än så blev det inte. Vi styrde skutan hemåt och kunde lugnt konstatera att fisket varit riktigt trögt idag. Hur som helst var det grymt kul att komma ut och fiska med Mats som jag annars bara snackat prylar ihop med över nätet. Det kommer fler tillfällen och jag är övertygad om att det ska gå att lura upp en 10:a ur Tavelsjöns djup.

Då jag kommit hem kastade jag i mig lite mat och åkte sedan ned till älven för att visa Dabbe lite beten jag gjort. Han högg 3 av dem direkt och jag önskar honom skitfiske med dem! :-D Nästa pass för mig blir mest troligt på söndag men den som lever får se. Man kanske lyckas klämma in ett litet kortare pass innan det.

2 kommentarer:

Pirkko sa...

Ni hade en trevlig dag ute på Tavelsjön, hoppas jag, trots att fångsten inte blev så stor. En hel del fiskesnack blev det säkert också ;).

Markus Burström sa...

Ja det var riktigt trevligt. Självklart hinner två fiskegalningar växla ett par ord under 6 timmars fiske. ;)