lördag 19 juni 2010

Gäddjakt

Man kan enkelt sammanfatta gårdagens fiske med regn, kyla och små gäddor. Allt började dock gott med uppehåll och hugg på andra kastet för Makke.

Makke invigde sina nya Meiko Predator-jiggar och tog ledning med 2-0 innan jag hunnit rigga klart mina bulldawgs. Sedan började det att ösregna och Makke blev tvungen att sitta och ösa samtidigt som han körde skutan mot nya hotspots.

Bara lappen för ögat som saknas för en fulländad image.

När Makke var upptagen med det passade jag på att köra Vilda Västern-stilen med två spön och drog iväg till 4-2.

Dagens dubbel! Makke har fullt upp med att kroka av och fota.

Och medan Makke kramade regnet ur skägget passade jag på att be honom fota dagens största gädda på 5.64 kg.


Men sedan då min telefon började ringa och störa mig så nötte Makke upp gädda efter gädda och kunde snabbt komma igen. Det var jämt ända till sista ankringen där Makke drog ifrån med två gäddor och kunde vinna dagens drabbning med 15 gäddor mot mina 13. Ingen gris kom upp idag, tyvärr hade vi för lite vind för optimala gäddförhållanden.

Makke drillar in en av de få gäddor som fångades på jerkbait.
Annars var det gummibeten som dominerade.

Nu har pappa fått sig bra grejer för att dänga lite större beten och han fick sin första jerkbait-lektion idag så vi får väl se när han följer med ut nästa tur.

"The two best times to fish is when it's rainin' and when it ain't."

Inga kommentarer: