fredag 18 juni 2010

Id och gädda

Andra dagen med Id-fiske vid älven. Idag hade jag sällskap av Makke som skulle prova gäddmete för första gången. Mäskplatser med mängder av vitfisk, mört, id, braxen drar till sig även predatorer och därför hade vi bestämt oss för att se om det gick att lura upp någon gädda.

Jag inledde fisket med att få en fin id på 2.14 kg. När Makke kom hade jag sparat mört åt honom som jag fått som han kunde använda till sitt gäddmete. Det tog inte en lång stund för än första gäddan landades som uppskattningsvis vägde kring 3kg.

Vi fortsatt att fiska på och ett försiktigt hugg visade sig vara en gädda som mumsat på mörten, även den kunde landas utan problem och den var i princip i samma storlek som den första. Riktigt kul! nu visste man att metoden fungerade här. Plötsligt högg det till i ett av mina spön och där satt en id med fin kondition som såg ut att ha potential att väga över 2.7kg, tyvärr så insåg jag vid landning att den saknade längd för att väga så mycket. 53cm var fisken och tyngde vågen till 2460 gram, riktigt fin fisk.

2460 gram, 53 cm. Fångad på räka.

Efter det var det då Makkes tur igen, linan började rusa på hans spö så det var bara att sätta in ett mothugg. Den gjorde lite mer motstånd och vi när jag landat fisken åt Makke gissade vi på att den vägde kring 6-7kg. Fisken mättes till 105cm och tyngde vågen till 8.04 kg. Riktigt bra start på gäddmetet. Inte långt efter det var Makke tvungen att packa ihop grejerna för att åka till jobbet. Jag fortsatte att fiska bland alla miljontals mygg utan större resultat. Totalt tre idar under detta pass och nytt årsbästa.

105cm och 8,04kg

Idag blev det gäddfiske i skitvädret. Kommer lite bilder från det imorgon.

Inga kommentarer: