torsdag 17 juni 2010

Id och Brax

Då var det då äntligen dags att ta sig ut för att meta lite. Det har nu blivit några extra plusgrader i vattnet och det skulle kanske få fart på fisken. Väl på plats insåg jag snabbt att det åtminstone hade fått fart på myggen. Utan myggmedel en kväll som denna hade man blivit totalt uppäten. Jag hade knappt hunnit få ut grejerna så kom Meijer ner till stranden och efter honom kom Markus A som varit i Norge och studerat. Båda två klubbkamrater som fiskar för Hellfish.

Det tog inte speciellt lång stund för än Meijer lyckades kroka en fin Braxen som vägdes till 3040 gram. Kort efter det fick även jag en Bralle som kunde vägas till 2900 gram och därmed putsade jag på mitt PB på braxen med 50 gram, härliga tider.

Braxen föll för majs+maggot. 2900gram fördelat på 59cm.

Då kroken min fastnat i håven klippte jag snabbt lös den för att så fort som möjligt kunna ta hand om fisken. Efter vägning och foto återutsattes fisken och jag knöt på en ny krok på mitt tackel. Jag behövde inte vänta länge för än kvällens andra hugg kom, den här gången en Id. Denna skönhet som var 56cm lång tyngde vågen till 2420 gram och därmed nytt årsbästa.

Id tagen på Majs+maggot igen. 2420gram fördelat på 56 cm.

Efter det kikade Makke förbi innan han skulle iväg och jobba natt. För hans skull drog jag en till fin id, den här på 2170 gram. Makke passade på att fota hela händelseförloppet och därför bjuder på några bilder från det. Efter det dog fisket av. Jag satt kvar till midnatt men packade sedan ihop. Det är en ny dag imorgon, mer fiske. Vi får se om jag kan komma närmare, eller till och med klara målet med idfisket, 2700 gram.

Håvning

Fisken krokas av på en avkrokningsmatta för att den inte ska
skada sig den då den rör sig.
Sedan vägs den i en vågsäck och
mäts innan den fotas och släpps tillbaka.
Mycket prylar!!

Posering innan den sedan får simma åter och växa på sig.

Nya tag imorgon, skitfiske!

4 kommentarer:

Pirkko sa...

Grattis till PB pch årsbästa!
Tighta linor till dagens fiske!

Markus Burström sa...

Tack, ja tighta linor blev det. :D

Jarkko Riikonen sa...

Du e på G =))

Markus Burström sa...

Ja, det närmar sig. :D