onsdag 9 juni 2010

Id och gädda

Idag var jag ute och provade lyckan efter id under dagtid. Regnet föll och fisket var otroligt trögt vilket gjorde att jag inte blev speciellt långvarig. Inte en id landades, däremot så var nån enstaka abborre på hugget. Så fisklös blev jag inte, om det är nu är någon tröst.

Jag åkte hem, åt och sadlade om för gäddfiske. Vid sjutiden var jag och Dabbe ute med hans båt i älven. Då Dabbe tagit en gädda på 7,1 kg igår så fanns hoppet om att nåt stort skulle komma upp ur djupet även om gäddfisket inte riktigt kommit igång i älven.

Norrländskt vertikalfiske??

Vi nötte och nötte utan någon större framgång. Till slut sprack det upp lite och solen tittade fram. I samma veva passade dagens första gädda att kliva på, på ett av mina egna jerkbaits. Plötsligt var all misär glömd. Moln, kyla och fisklöshet hade nu övergått i en skön solig kväll med fisk, även om det inte var den största fisken i älven.

Årets första för mig från Umeå-älven, 4.6kg.

Sedan hände det tyvärr inte så mycket mer. Dabbe tog en lite stackare som precis var större än betet hans. Efter inte så lång stund kastade vi in handduken och sa "Vi skiter i det här och inväntar bättre tider". Ha det gott!

Inga kommentarer: