onsdag 15 juli 2009

Betestillverkning

Som vanligt har jag jobbat idag, "stackars student som aldrig får vara ledig ska ni tänka". Efter jobbet blev det träning men nu sitter man här inne i det lilla "garaget" och tillverkar beten. Viktade igår och nu är första lagret lack pålagt och sedan blir det att börja måla. Köpte färdiga tailar idag på Blixt, sådana som används till Zam Z tail men även en vanlig STOR guldsvart curlytail som det blir att sätta in en trekrok i själv. Ville helst ha röd tail samt guld men i Blixtsports ringa utbud av tailar fanns tyvärr inte röd så jag fick nöja mig med orange. Som om gäddan skulle bry sig? Bara vi fiskare som är tokiga och vill ha beten på ett visst sätt. Eller?

Som min flickvän sa "Men fiskar har väl inga svansar?". Det ligger nåt i det.

Nåväl, första två betena blir tailbeten (för er som inte vet vad ett tailbete är kan man enkelt förklara det genom att det är en wobbler med en gummistjärt på, som wobblern zam z tail) där ena får färgen kexchoklad med orange tail och den andra en blandning av black perch och skitmörten med en svartguld-tail. HETT! Hoppas att dom går bra i vattnet nu också. De förhoppningsvis fina skapelserna kommer att väga ungefär 110g styck och tanken är att det ska vara ett tailbete med lite, lite side to side. Får väl se om man lyckats. Ska provfiskas i helgen!

3 kommentarer:

slaktarn sa...

Tjena, tycker det är jävligt svårt att få side 2 side på ett tail bete.
Jag har börjat göra typ helltail, en svarvad stav med planad buk och en tailkrok, vaggar lite förföriskt och svansen fladdrar.

MvH slaktarnlures.se

Mats Söderholm sa...

Hej Markus! Det såg bra ut, kör hårt! Jag väntar till Nolia och ser vad som finns där innan jag beställer skruvöglor mm. Det bete jag gjort är som "viper" men jag har täljt lite olika former på dem.

Nu får du sluta gnälla över att du måste jobba! :D
M

Markus Burström sa...

Slaktarn: Ja, jag förstår precis för tailen borde ju förstöra gången på betet. Får väl se hur min kreation blir om den bara glider framåt eller hur den beter sig. Intressant ska det blir i alla fall. Kanske man kan få betet att bara gå ut med sidan lite grann så sidan visas upp men tailen står som kvar rakt bakåt. Ska nog prova att se hur en slider beter sig med en tail på. :)

Mats, Tack! Ska göra klart småpillen idag och lacka. Doppar betena så fort lacken torkat (2,3 omgångar). Det enda negativa jag hittat nu med öglorna från lundgrens är att de är rätt tjocka, småklurigt att få på fjäderringarna utan att bända upp den aldeles för hårt och mycket. ÄNTLIGEN HELG!! :D