söndag 5 juli 2009

Åter till Sverige!

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Det har varit riktigt skönt att få vara ledig en vecka och tillbringa tiden i Finland hos släktingarna tillsammans med föräldrarna och min kära flickvän. Under resans gång har det mest blivit flugfiske och bottenmete. Det har kommit upp 6 olika arter fisk i Finland, sik, regnbåge, öring, id, abborre och gädda. Även om jag mest utövar catch and release så var det ett par fiskar till fjälls som hamnade på grillen. ;)

Färskare än så här blir det inte. Nyfångad fisk som hamnade direkt på grillen.

Uppe i Kuusamo blev det bara flugfiske från min sida och där lyckades vi lura upp sik, öring och även regnbåge (som kommit från en nedlagd fiskeodling). Trots att vi fick fisk var det svårt att hitta precis de flugor som fiskarna ville ha. Sikarna var lättare att lura än öringarna som var riktigt kräsna. Minsta "fel" på flugan så var dom bara där och stötte till, eller bara vände intill. Hade en riktigt stor öring som kom upp ur djupet med öppen mun efter min torrfluga men som precis under flugan vände. Kul att se men synd att den inte tog, hade blivit personbästa på öring.

Nyfångad öring till middag.

Tyvärr så nätades det en del i sjön och när vi frågade de som bodde kring sjön om vad som fungerade bäst fick vi tipset om att lägga nät, för då fick man alltid sik. Tackar! Dom fick förklarat för sig om vad sportfiske är och tillbaka fick man ett skratt. Lite annorlunda syn på fisket?

Bybornas nät som slukar mina stor-sikar och allt annat också.
"Förut fanns det öring och stor sik i sjön men de har försvunnit", undra vart?

Då vi lämnade Kuusamo passade vi på att besöka platsen där de tillverkar de ökända Kuusamo-betena. Där fanns det massor med grejer jag "behövde". Lämnade platsen med några mindre souvernier i alla fall.

Kuusamo-fabriken.

Sedan åkte vi vidare till Karleby där jag bestämt mig för att bottenmeta efter id och brax. Under mitt andra bottenmete-pass träffade jag på en ryss som jag pratade lite med som berättade var han haft bäst fiske efter id och braxen men det var inte ens i närheten av där jag var. Id hade det kommit upp mycket just där i krokarna som jag var men utan någon imponerade storlek, största kring kilot, och braxen högg allmänt dåligt just nu sa han också.

Första fisken på bottenmete i Finland, årets minsta id.

Hann åka ut en sväng med min morbror och trolla efter gädda också. Egentligen skulle vi köra efter havsöring men det blåste så mycket på havet så det fick vara. Efter att ha fått tre gäddor utan nämnvärd storlek blev det ett restaurangbesök istället.

Bottenmete med feeder efter storbraxen! (Tack Jonas för lånet av feeders)

Fick en ny fiskeväst av min morbror. En i Karleby tillverkade dem men tillverkningskostnaden blev för stor för att de skulle kunna säljas och via min morbror fick jag nu en. Kiitos paljon!

Jag fick även ett kastnät av honom, som jag tänkt att använda för att fånga betesfisk till abborr- och gäddfisket. Kan vara skönt att slippa släpa på en mjärde varje gång man vill ha betesfisk.
Får väl se hur det kommer att gå, måste ju lära mig att kasta ut nätet ordentligt!

Borta bra men hemma bäst, nu blir det att fortsätta nöta här i krokarna efter storfiskar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju riktigt mysigt, nu har du fått prova lite andra vatten också! Om du vill fiska odlad regnbåge så finns det ca en timme utanför Umeå i vackra Granö, på Granö Camping (man kör mot Lycksele). Såna tips jag får ute i glesbygden vet du. ;P

Markus Burström sa...

Ja varför inte. Vore kul att fiska med fluga där. Hur stora blir/är regnbågarna där? ;)

fotomedlitetext sa...

Uhm. Jag vet inte riktigt. Men det är put and take-fiske, kallade han det. Jag vet inte vad det är men det gör säkert du. :P

Markus Burström sa...

Jo "Put and Take" betyder att det är inplanterat eller just odlat som du sa. "Sätta i och ta" :D

Pirkko sa...

Kiva yhteenveto meidän reissusta!
Harmi vaan, kun ne suuret kalat eivät olleet syönnillä.