söndag 19 juli 2009

UL-fiske och nytt bete

Var ut en kort sväng idag och tänkte prova fånga lite abborre på mina säkra abborrplatser ute i tavle. Jag packade mina favoritjiggar och gjorde i ordning UL-spöet för att få kämpa lite med de randiga riddarna. Tyvärr gick det inte alls enligt planerna. Första hugget jag fick kändes som en riktigt stadig abborre men visade sig vara en gädda då den kom upp till ytan och så fortsatt det. Jag fick inte en enda abborre men däremot gillade gäddorna att tugga sönder mina jiggar. Jag är fast i gäddträsket! Under den knappa timmen jag var ute fick jag tre gäddor och hade på ytterliggare två. Inte lätt alltid. Men det var rätt kul att drilla gädda i strömmande vatten med UL (3-11g).

En argsint gädda som tuggar jigg!

Och så har vi mitt första bete som jag arbetat med. Är riktigt kul att skapa egna beten men det krävs lite finess för att få till dem ordentligt. Mitt första bete skulle vara sakta sjunkande, helst nästan svävande men efter all lackning mm. så blev det lite för tungt och sjunker nu snabbare än tänkt. Det spelar inte så stor roll ändå. Mitt första bete kan man inte ha så jättestora krav på men för varje misstag man gör så lär man sig nåt. Det kommer att bli mången fler beten, lita på det, och även fast det sjunkar lite så kommer det nog förhoppningsvis att fånga fisk ändå. Tyckte ändå att den fick en okej finish. :)

Mitt första bete som väger 115g, den skulle bara haft ett namn!

Påbörjar fler beten i veckan och tänkte prova fler former och träna mer på att airbrusha. Har alltid gillat att pyssla och måla och bättre beten ska det bli! Förhoppningsvis blir det lite id-fiske under veckan också.

4 kommentarer:

Alex sa...

Snyggt jobbat Markus! ;)

Markus Burström sa...

Tackar! Kommer att slakta i nästa UPO. ;)

Jarkko Riikonen sa...

Den var riktigt läcker!
Starta försäljning av beten? ;)

Markus Burström sa...

Hehe, ja får jag bara till gången på dem som jag vill ha dem så kan jag nog tänka mig att sälja till folk om de vill ha i någon speciell färg eller så. Vill ju inte sälja bara för säljandets skull, utan för att folk ska ta fisk med dem! :D

Sen måste man ju ha tid också!