söndag 26 juli 2009

Idfiske med lite resultat

Löningshelg är alltid välkommet. Var nere på Blixt och inhandlade nya feeders, liquid aroma och bottom bouncers (sistnämnda skall användas för abborrfisket). Skulle köpa mig ett nytt vågnät men det hade dom såklart inte inne, den totala prislappen hamnade på den grymma summan 154kr. Snacka om att spendera lönen? Träffade Anti på Blixt och han skulle ut och jaga Id under kvällen och hur firar man en löningshelg bättre om inte med lite Id-fiske?

Efter stadsrundan blev det träning och sedan packade jag ihop alla grejer (ja det är massor av grejer), kastade upp det på ryggen och cyklade iväg till mäskplatsen. Anti hade redan intagit sin plats och hade påbörjat fisket. Jag gjorde i ordning alla grejer, kastade ut min feeder fylld med den goaste blandning jag kunde komma på och så började den sköna väntan på hugg (samt intaget av naturgodis och cola zero). Kvällens första fisk tog inte speciellt lång tid på sig för att hugga. Första fisken för kvällen var en fin id som vägdes till 2.25kg. Nytt årsbästa, tackar!

En feting på 2,25kg, skön start.

Jakten fortsatte och huggen likaså. Det verkade finnas mycket fisk inne på fiskeplatsen, speciellt mört som var och störde Anti som fiskade en del med maggot, vilka jag undvek genom fiske med räka. Jag fortsatt att fiska med feeder för att hålla konstant flöde av doftämnen och föda i vattnet. Mörket föll snabbt ikväll, väldigt molnigt ute, men fisken fortsatte att hugga, jag tog upp en 5-6st kring 1.5-2kg som jag inte vägde då vi uppskattade att dem alla vägde mindre än den första fisken. Mitt i natten då de stora fiskarna brukar röra sig mer fick jag en riktigt bugning på mitt feedersspö och krokade direkt, som lucky luke drar sin revolver. Ett grymt skönt hugg resulterade efter en kortare fight i ännu ett nytt årsbästa på 2,42kg.

En vacker id över halvmetern (53 cm) tyngde vågen till 2,42kg.

En riktigt skön kväll med nytt årsbästa och totalt 9 idar för mig. Anti tog både, id, abborre, mört och braxen men ingen av dem vägdes. Ingen Id ännu för mig i år över 2.7kg som är reg-gränsen men det närmar sig. Blir fortsatt idfiske framöver för att ta reg på den arten och sedan går jag nog över till att jaga lite abborre för att sedan inrikta mig mer mot gädda igen mot hösten. Hoppas att ni haft en lika trevlig helg som jag. Nu ska jag sova en stund för jag är jättetrött sedan dagens jobb.

6 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Snyggt =)

Markus Burström sa...

Tackar, det tar sig! :)

Mats Söderholm sa...

Grattis till ett bra fiske! "Lycka till" får bara svärmor säga annars är det "skitfiske" eller "ha kul" :D
M

Markus Burström sa...

Tackar! Blir nya tag i veckan.

Haha okej, då ska jag hålla mig till det då. :)

Niggah Dabbz sa...

Nice nice! Kommer snart hem, ska dra en reg då så man håller stilen ;)

Markus Burström sa...

Låter bra, jag tar en över 3 innan du kommit hem dock! HAH :D