lördag 27 juni 2009

Till de tusen sjöarnas land

Grejerna är nu packade och jag tänkte därför passa på att skriva ett sista inlägg innan jag imorgon bitti 08.00 åker jag till de tusen sjöarnas land, Finland! Landet där Lauri Rapala för drygt 70 år sedan (1936) började lura upp gäddor med sitt första artificiella bete täljt ur bark.

Första stoppet för mig blir i Rovaniemi där jag övernattar hos min morbror och hans familj. Sedan åker jag vidare till Kuusamo där öring och sik står på listan. Förhoppningsvis kan man lura upp dem med fluga. Jag har gjort det tidigare där men hoppas på att göra det igen och den här gången ta något större (som alltid)!

Efter två dagars fiske i Kuusamo åker jag vidare till Kokkola/Karleby för att träffa kusiner, morfar, morbror mfl. och självklart fiska. Kommer säkert att bli några eller nåt pass efter gädda och abborre men har nu tänkt att prova på fisket efter id och braxen där också, ska bli riktigt intressant.


Det följer med 6st spön som ska täcka fisket. Två av dem är flugspön som ska användas i ingenmanslandet. Det följer med två väskor där dena ena är fylld med Wobblers, Jerkbaits, Spinnare, Skeddrag osv. och sedan en väska för metet. Utöver det har jag en 10 liters hink fylld med mäsk som ska användas till bottenmetet efter id och braxen.

Var inne på blixt idag och köpte på mig lite mer småplock som krok, gummikulor, heavy bream och dylikt. Tyvärr hade de inte inne några swimfeeders men som tur kunde Jonas ur SK Hellfish rädda mig genom att låna mig tre stycken och därför blir det som ni förstår bottenmete med feeder efter id och braxen. Tack Jonas! Jag tar med mig filmkamera för att dokumentera äventyret och en vanlig digitalkamera. Om jag får tag på en dator kommer det säkert något inlägg kring torsdag-fredag annars blir det först om en vecka då jag kommer hem.

Skitfiske på er andra, hoppas nu inte att det blir bom i en vecka för mig och att ni plockar upp stora grisar här hemma! :D

3 kommentarer:

Mats Söderholm sa...

Tjena Markus. Ikväll tog jag pb på id, 740 g och 39 cm :D Jag har förlorat 3 krokar alldeles innan landning så jag var lite less, satte en flourotafs på metet och då gick det bättre! Skitfiske i öst
M

Jarkko Riikonen sa...

va härligt mannen!!

Hoppas att grannlandet är snällare men vi finnar brukar ju vara det generellt :P
Själv åker jag troligen till fjällen på fredag och fiskar i lappvatten efter fin röding och öring ;)

Markus Burström sa...

Grattis till pb Mats! Tänkte själv börja nöta id nu, får se om det kommer upp något större. :)