torsdag 11 juni 2009

Skitfiske, bokstavligt!

Fisket i älven går riktigt trögt nu, inte bara för mig och dabbe verkar det som. Vi träffade ett gäng andra gädd-entusiaster (Makke, Micke, Magnus och Lars) ute nötandes med sina nyinvesterade bullar men det hade gått trögt även för dem.

På somrarna brukar kvällsfisket vara rätt bra i älven men nu verkar det vara dagsfiske som gäller då det blir lite varmare i vattnet och sedan blir det väl tvärt om på somrarna då det är "för varmt" i vattnet och fisken jagar mer på kvällstid. För er som inte vet vad en "bulle" är så kan jag kort berätta att det är ett mjukbete som heter bull dawg som ligger på 100gram och uppåt ungefär.

Dabbe tappar sitt årsbästa på gädda (10 sekunder efter att bilden togs).
Senare skulle han även kasta bort 1 bete och få linresning (skatbo) på båda sina rullar, härlig kväll?


Passade på att lägga ut min mörtstuga igår, under tiden vi fiskade, med lite hemblandad mäsk i. Fick mig 5 mörtar i den, så det blir nog gäddmete till helgen. Annars så är jag sugen på lite flötestrolling men då måste jag få i ordning mina paravaner först. Nå väl, får väl vänta på lite varmare vatten för att gäddfisket ska släppa ordentligt i älven. Jag börjar bli måttligt sugen på att slå min ack så tunna års-PB på gädda, hade tänkt att göra det den här veckan men nu är det inte många möjliga fiskedagar kvar (2 st), blir inget fiske idag. Dags för en kaffe!!

2 kommentarer:

Mats Söderholm sa...

Tjena! Intressant med vattentemp, när brukar det vara bäst gäddfiske med tanke på det? Ska dänga lite i Tavelsjö i helgen med "bullar" och tänker satsa djupt, ska kolla av vasskanterna som vanligt och får se om det blir något?

M

Markus Burström sa...

Tjenare Mats, ja i älven har det väl varit bäst fiske då det är uppemot 14 grader åtminstone. Nu har jag inte fiskat jättemycket i älven så jag har fortfarande inte 100% koll på den. Det värmdes på ordentligt sista helgen i Maj och i och med det hade många ett väldigt bra fiske även på andra håll än älven. Sedan då det blev tvärkallt (gått ned till 10 ungefär) blev väl gäddan lite köldstel.

Varmt vatten innebär oftast aktivare fisk men sommartid med hög vattentemp går gäddorna då djupare för att sedan kvällstid börja jaga på grundare vatten.

Då man fiskar gädda vill man väl oftast ha mycket blåst, helst syd eller sydost för att vattnet ska syresättas ordentligt utan att det för den skull blåser kalla vindar. Men hellre nordliga vindar än inga alls.

Ska du köra i tavelsjö, där jag läst att du fiskar en del, kan det nog vara en ide att nöta kring friliggande grynnor med bullarna och djupkanter. Sök betesfisk för gäddan finns oftast i närheten av dem. :)